Ga naar de hoofdinhoud

Weg met papieren restricties... First things first!

Van "Gebiedsvisie Rivierenbuurt"

Ga naar het project

Huurderbelangenvereniging De Eendracht verbaast zich over de Gebiedsvisie. Hamvraag: hoe is het mogelijk dat er relatief weinig extra woningen worden gerealiseerd en het plan toch zo massief overkomt? Daarmee samenhangend: Waarom worden er geen woningen gerealiseerd op de grond waar nu Buurthuis Matilo staat? De gemeente zou die grond toch ter beschikking stellen - aldus de Anterieure Overeenkomst?

We hebben ons oor te luister gelegd bij mensen die direct aan tafel hebben gezeten en onze verbazing nam alleen maar toe. Kort door de bocht: De Gemeente Leiden veegt met papieren restricties rond parkeerbeleid eindeloze hoeveelheden bruto vloeroppervlak voor wonen van tafel. 

En op de grond van Matilo kan er geen gebouw de hoogte in omdat het archeologisch gebied is... Dus jaagt de gemeente zestig (jawel!) stadsvernieuwingsurgenten het zwaar overbelaste woonruimteverdeelsysteem in, omdat ze niet, zoals gepland, direct kunnen 'doorschuiven' naar een nieuwe woning, maar eerst moeten uitverhuizen en dan weer terug (als dat laatste al mogelijk is).

Corporaties moeten zich ondertussen min of meer terugtrekken op eigen grond om daar dan maar het beste uit te slepen, zodat de te bouwen woningen tenminste betaalbaar blijven. En zelfs waar die woningen gerealiseerd kunnen worden, denkt de gemeente nog steeds iets over balkons te moeten vinden, dat niets te maken heeft met sociale verbinding of met de belevingswereld van toekomstige bewoners.


Hoe denkt de Gemeente Leiden op deze fiets het binnen de Prestatieafspraken afgesproken netto (!) aantal van 1500 voor 2030 door corporaties te realiseren sociale huurwoningen te gaan halen?

Het gesprek over de Gebiedsvisie Rivierenbuurt moet beginnen met stellen van prioriteiten. Wil je meer woningen? En wil je buurten aantrekkelijk houden? Dan pas je de regels aan waar nodig en ken je desnoods ontheffingen toe.

Reacties(6)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
We willen graag nog reageren op het bericht van het wijkcomité. Het kan namelijk niet de bedoeling zijn dat we tegenover elkaar komen te staan, terwijl we in het dagelijks leven zo goed met elkaar kunnen opschieten en alle inzet waarderen. Misschien verschillen we soms wel van standpunt, of hebben we andere belangen en uitgangspunten, maar door dat van meerdere kanten samen te brengen, ontstaat waarschijnlijk het beste plan. De fout is nu juist dat we daar door dit proces (nog) geen tijd voor gekregen hebben, en dat we daarom niet willen dat de gemeente al definitieve lijnen trekt. Voor de Gebiedsvisie moet het eigenlijk niet uitmaken in welke volgorde het plan straks tot stand komt. Sowieso moeten woningcorporaties en huurders samen afspraken maken over fasering en de bijbehorende 'rechten'. Maar de huidige huurders hebben nu eenmaal een groot belang in het beperken van het aantal huishoudens dat in de eerste fase moet wegverhuizen. Als het lukt om op de huidige buurthuislocatie en daaromheen meerdere tientallen woningen te bouwen, dan helpt dat enorm. En in onze ogen kan dat goed gecombineerd worden met voorzieningen als buurthuis, zorgservicepunt, fysio-/sportruimte e.d. Wel van goede kwaliteit natuurlijk.
  • 1 like
@Huurders Meerburg Het gaat jullie zeker lukken om de buurt bij elkaar te houden. Wij hebben groot respect voor de creativiteit en constructiviteit waarmee jullie de uitdagingen tegemoet treden en ook voor het open vizier dat jullie daarbij houden voor alle, veelal diverse belangen in - en zeker ook om jullie huizen. De gemeente zou enorm van jullie denkkracht en betrokkenheid kunnen profiteren - zolang ze jullie net zo open en ruimhartig tegemoet treden als jullie dat zelf naar anderen in dit proces doen. Huurderbelangenvereniging De Eendracht staat vierkant achter jullie.
    De discussie die hier ontstaat toont aan dat het te vroeg is om alle functies en rooilijnen al vast te prikken in deze Gebiedsvisie. Er is eerst nog een verdiepingsslag nodig om voor alle programma-onderdelen de beste randvoorwaarden te benoemen, door alle betrokkenen samen. Het lijkt ons terecht daarbij goede en slechte voorbeelden van elders te bekijken. Daarna kunnen de architecten aan de slag. Zoals beschreven in de bijdragen van Huurders Meerburg.
    • 1 like
    De HBV sluit van harte aan bij de oproep van de HBE.
    • 1 like
    De wijken Roomburg en Meerburg zijn heel erg blij met een eigen Huis van de Buurt! Het integreren van een Huis van de Buurt in een flat of in de plint van een appartementencomplex is geen optie. Ik ken geen enkel voorbeeld waar dat wel goed gegaan zou zijn. Ik vind het onbestaanbaar dat een Huurdersbelangenvereniging het belang van een eigen Huis van de Buurt van tafel veegt. Een eigen huis van de buurt is van groot belang voor: saamhorigheid, eenzaamheidsbestrijding etc etc en dus vóór woongenot van huurders!
      @Wijkcomité RoomMeerburg Wij vegen het belang van een Huis van de Buurt niet van de kaart: het wijkcomité geeft aan dat het integreren van het Huis van de Buurt in een flat of een plint geen optie is. Wij zien die optie wel.

        Delen