wat mij opviel:
Van "Gebiedsvisie Rivierenbuurt"
Ga naar het project
Wat me op viel is dat ze geen balkonnen aan de straatkant meer hebben waardoor de flatbewoners dus alleen buiten op de gallerij kunnen zitten een niet echt een stukje 'eigen' buiten hebben wat naar mijn gevoel niet echt goed is voor de leefbaarheid. Daarbij komt ook dat het ontbreken van de balkonnen zorgt dat deze zijde de ‘achterzijde’ is van de flat wat ook niet prettig is voor de bewoners van de koopwoningen tegenover de flat aangezien er hierdoor een heel stuk interactie met de overburen wordt gemist wat zonde is van de sociale cohesie in de wijk. Wat wel fijn is van de flats is dat ze de zelfde hoogte blijven aan de straatkant maar aan de parkkant wel wat meer ruimte in de hoogte wordt genomen i.v.m. de woningtekort. Wel jammer dat de huidige brede stoep aan de flatzijde in de plannen wordt versmalt. Er wordt in het ontwerp veel gesproken over toegankelijkheid en ruimte voor fijn samenkomen waar de huidige indeling van de stoep in de Lingestraat zich volledig voor leent door de sfeervolle tuintjes incl. bankjes en alsnog zat ruimte voor fietsen parkeren en rolstoelen e.d. Wat wel fijn is, is het gebruik van de begane grond voor woningen en het gebruik van een galerij i.p.v. portiek om zo goed mogelijk om te gaan met de schaarse ruimte.
ik vind het wel gaaf hoeveel aandacht er wordt gegeven aan de historische aspecten van de omgeving en hoe kanaal van corbulo weer zichtbaar wordt gemaakt. Ook vind ik het goed dat er aan het ‘einde’ van corbulo bij het vijvertje ruimte wordt geboden voor extra water indien nodig. De bereikbaarheid van corbulo is in deze plannen ook aanzienlijk toegenomen door de vele wandelpaden die worden aangelegd. De sfeerimpressie van de waterspeelplaats bij het vijvertje vind ik ook gaaf.
De poorten als doorgang vanaf de straat naar het binnenterrein en het idee om op het binnenterrein een collectieve groene plek te maken vind ik heel gaaf. Ik vraag me alleen af hoe het idee van de groene plek samengaat met het idee van parkeerterreinen op het binnenterrein? Het idee om parkeerplaatsen in tussen de flats in te plaatsen lijkt me niet een goed idee. De flatbewoners hebben al weinig buiten en dan wordt het binnenplein afgeladen met auto’s en wordt er maar een klein cirkeltje groen in het midden overgelaten. Dit is niet bepaald uitnodigend om als buren gezellig samen te komen.
In de gebiedsvisie wordt aangegeven dat er meer sport en spel faciliteiten worden gecreëerd. Hoe ik het nu lees wordt dit voornamelijk ingevuld met speeltuinen voor kinderen en ik zou toch graag faciliteiten willen zien voor wat oudere jongeren, zoals een callisthenics park en diverse bankjes/picknicktafels (incl. prullenbakken).
Ik vind het idee van ‘bijzondere hoek door afsnijding’ niet erg tactisch, het is niet mooi en het gaat ten koste van woonruimte, zelf zou ik dan kiezen voor de optie van loggia’s maar het liefst voor die met kleine balkons.
De gelige/bleke bakstenen zouden in deze ruimte niet tot zijn recht komen aangezien het de bedoeling is dat de flats in verhouding komen te staan met het park en de andere woningen die er al staan. Dan zouden de meer oranje/bruinige bakstenen een betere optie zijn aangezien de huidige woningen ook al met dit soort bakstenen gemaakt zijn en het matilo park gekenmerkt wordt door de torens met een roest kleur/-look. Een nog betere optie zou zijn om te kijken naar vergroening aan de gevels aangezien dit het aanzicht van het gebouw verbeterd en de wijk beschermt tegen hitte en water overlast. Wat ook een fijne toevoeging is voor de flats is het aanleggen van groene daken en/of zonnepanelen (een combinatie hiervan is het meest effectief aangezien de groene daken zorgen voor verkoeling waardoor een zonnepaneel een verhoogd rendement heeft aangezien ze anders als het ware over verhitten).
Ik ben benieuwd wat er wordt gedaan met de plek waar nu een kunstgras voetbal veldje ligt (langs het fietspad vanaf de matilo tunnel naar het park). Ook vroeg ik me af hoe de compensatie van de gekapte bomen er precies uit ziet.
