Ga naar de hoofdinhoud

Vraag4: Versterken – toegankelijkheid

Van "Een opknapbeurt voor het Bos van Bosman"

Ga naar het project

Op de vraag hoe om te gaan met banken in het park is wisselend gereageerd. Men maakt zich zorgen dat er overlast ontstaat door het toevoegen van bankjes. Tegelijkertijd zijn er ook geluiden van mensen die graag meer banken zien in het park. De gemeente heeft het Platform gehandicapten gevraagd advies uit te brengen over hoe de toegankelijkheid verbeterd kan worden voor minder validen in het park. Samen met hen is het park bezocht. Op basis van de reacties op Doemee en het advies van het Platform gehandicapten zijn in het voorlopig ontwerp 3 banken extra geplaatst. Daarnaast is in het voorlopig ontwerp opgenomen dat de brugleuningen verbeterd zullen worden bij de bestaande bruggen, is toegezegd dat paden tijdens de opknapbeurt weer netjes recht worden gelegd, en is gesproken over de oversteek bij de Wassenaarseweg.

Vraag 4: Graag toetsen wij bij u of de doelstelling ‘versterken toegankelijkheid voldoende is toegepast in het voorlopig ontwerp?

Reacties(13)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Bij vraag 1 bracht ik al in: Gelet op het vele gebruik dat gemaakt wordt van de in/uitgangen van het Springerpad is het wellicht mogelijk de verkeersveiligheid en vooral de voetgangersveiligheid te vergroten door op de Wassenaarseweg en de Blauwe Vogelweg een zebrapad aan te leggen. Dan kunnen kinderen en ouderen rustig oversteken. Mij is verteld dat de gemeente eigenlijk niet houdt van zebrapaden en deze ook liever niet meer aanlegt, maar in dit geval zou het voor de veilige bereikbaarheid van het Bos van Bosman echt een verbetering kunnen betekenen. Op de Wassenaarseweg wordt vaak hard gereden en dan is te voet oversteken echt een opgave. Op de Blauwe Vogel weg zou het net iets meer rust geven bij het oversteken door kinderen en ouderen. Het gebruik van de oversteek op de Wassenaarseweg is overigens ook toegenomen door het grote aantal nieuwe bewoners op de Boerhaave campus en het Biosciencepark. Ook om die reden zou een zebrapad wenselijk zijn. Voor de ingangen van en naar het Springerpad en wellicht ook voor de overige ingangen lijkt het mij verstandig een vorm van barrière in stand te houden. Zoals bijvoorbeeld bij het Leidse Hout. Hoewel fietsen op het Springerpad wordt gedoogd (en daar ben ik ook voor) is het wel belangrijk dat fietsers zich blijven realiseren dat het in de eerste plaats om een voetpad gaat. Het passeren van een barrière helpt daarbij. Als fietsers zonder af te remmen het bos in kunnen fietsen ontstaat wellicht bij sommigen het idee dat het Springerpad ook een soort fietspad is en dat is natuurlijk niet het geval. De barrière moet overigens wel makkelijk gepasseerd kunnen worden juist ook door mensen met een rolstoel of een bakfiets. Je moet niet klem komen te zitten. Wat betreft afvalbakken zou het fijn zijn dat bij alle bankjes en in en uitgangen bakken worden geplaatst. Ook voor de hondenpoep. Nu liggen er met enige regelmaat plasticzakjes met hondenpoep bij de ondergrondsevuilcontainers met het impliciete verzoek deze samen met jouw vuilniszak in de container te gooien; geen probleem natuurlijk, maar anderzijds ook wel fijn wanneer mensen met een hond zelf het plasticzakje kunnen weggooien. Dat de verschillende vuilnisbakken bijtijds moeten worden geleegd, spreekt voor zich.
    Toelichting plaatsing banken: rondom grote grasveld.
      Eens met de eerdere opmerkingen dat bankjes beter bij open ruimtes geplaatst zouden moeten worden. Ook eens dat het jammer is dat paadjes niet kronkelen. Maar ik snap dat voor mensen die minder valide zijn rechte paden beter zijn. Het Bos van Bosman moet uiteraard ook toegankelijk zijn voor hen.
        Bankjes - niet in donkere gedeelten, alleen op open stukken. Leuningen - heel graag Meer/ betere toegang en rechtere paden - dat gaat wat mij betreedt regelrecht in tegen het behouden van bosachtig karakter. Kromme paden zijn voor de wandelaar veel leuker, behouden de loop van de natuur en voorkomen dat fietsers hier snel kunnen gaan en je soms bijna van de sokken rijden.
          Profiel van Ruud en Stam
          Geplaatst door:Ruud en Stam
          3 jaar geleden
          Een afvalbak bij de ingang van het park waar het laantje naar het van Eijsingapark een bocht maakt is zeer wenselijk. Ook voor de hondenpoep. Vroeger stond hier altijd ook een afvalbak. Thera en Ruud Stam
            Profiel van Brigitte vdV
            Geplaatst door:Brigitte vdV
            3 jaar geleden
            - hoe meer paden en toegangen zonder 'sluizen', des te meer fietsers, snorfietsers en scooters door het bos; - te weinig handhaving: dus duidelijke regels; bijv dat het bos alleen toegankelijk is voor voetgangers. - recreatie op het hondenlosloop veld ??? - regels voor hondenbezitters: honden aan de lijn en poep opruimen;
              Profiel van Emar Gemmeke
              Geplaatst door:Emar Gemmeke
              3 jaar geleden
              De bankjes die uitkijken over de zichtlijnen van het centrale gazon kan ik plaatsen. Het bankje dat aan de kant van de Vogelwijk geprojecteerd staat, begrijp ik minder.
                Profiel van Joke Ouwehand
                Geplaatst door:Joke Ouwehand
                3 jaar geleden
                Eens met meer bankjes langs het grote grasveld en grotere afvalbakken, die passen in een natuurlijke omgeving.
                  Profiel van Arnold Oostveen
                  Geplaatst door:Arnold Oostveen
                  3 jaar geleden
                  Kan er bij het parkeerterreintje naast Nieuweroord een afvalbak worden geplaatst, er ligt daar altijd veel (zwerf)afval, als er een afvalbak komt zal die zeker gebruikt worden
                  • 1 like
                  Profiel van annemarie b
                  Geplaatst door:annemarie b
                  3 jaar geleden
                  Kan er een extra 140 liter afvalbak aan de andere zijde van het grasveld (langs hetzelfde pad, richting Wassenaarseweg) worden geplaatst? De (enige) afvalbak die er nu staat is regelmatig vol.
                  • 1 like

                  Delen

                  Geplaatst door

                  onbekende auteur op 19 december 2022

                  Huidige status

                  voorgesteld