Ga naar de hoofdinhoud

Vraag of opmerking over het VO van deelgebied A?

Van "Bekijk het voorlopig ontwerp van deelgebied A"

Ga naar het project

De reactietermijn voor vragen en opmerkingen over het voorlopig ontwerp van deelgebied A is afgelopen, u kunt via Doemee niet meer reageren.

Reacties(49)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Bea Hoogheid
Geplaatst door:Bea Hoogheid
4 jaar geleden
Opmerkingen Bomenbond Rijnland bij het VO Hoge Mors Fase II en III Deze reactie geldt het hele gebied en is daarom herhaald bij alle vier deelgebieden. Informatie vooraf. Vanuit de Bomenbond is gekeken naar de voorlopige Bomen Effect Analyse (BEA). In dit rapport staat beschreven wat de aanleg van de nieuwe rioleringen én de herinrichting van de openbare ruimte betekenen voor de bestaande bomen. Ook wordt gereageerd op aanvullende informatie uit de zes digitale presentaties tussen 1 en 17 februari 2022 en de digitale aanvulling op 22 febr over fase III, inclusief mogelijke gevolgen voor de leefbaarheid en de natuur in de wijk. 1) De aantallen te kappen bomen. Volgens de BEA moeten in het gehele projectgebied 72 bomen worden gekapt: 7 als gevolg van de nieuwe riolering, 6 vanwege slechte conditie en 59 bomen die niet in het ontwerp passen. In de gehele Hoge Mors zijn al de nodige kapvergunningen verleend en staan er nog meer op stapel. Opgeteld gaat het om de kap van ruim 260 bomen binnen een tijdsbestek van nog geen tien jaar: Hoge Morsweg fase I en II, nieuwbouw Robijnhof, idem Turkooislaan en kop Hoge Morsweg, aanleg tunnel vanaf Werninkterrein, vervanging zieke kastanjes en essen Smaragdlaan en busbaan. Herplant van deze aantallen is niet mogelijk bij nieuwbouw. Waar wel nieuwe aanplant mogelijk is dragen jonge bomen de eerste jaren nog nauwelijks bij aan biodiversiteit en klimaatadaptatie. In de commissie Leefbaarheid van 10 febr heeft wethouder North een integraal groenplan voor de hele Hoge Mors toegezegd. A) Het projectteam wordt gevraagd het VO nogmaals goed te bezien op mogelijk te sparen bomen. B) Het projectteam wordt gevraagd in de Ontwerp Toelichting aan te geven wat de stand van zaken is van dit integrale groenplan inclusief de consequenties voor het VO Hoge Mors fase II en III. 2) De aantallen te verplanten bomen. Volgens de BEA komen 15 bomen in aanmerking om te worden verplant. Onderzocht wordt nog of de ca 20 esdoorns langs de Opaalstraat ook kunnen worden verplant. Alleen al binnen Hoge Mors Fase II betekent dit mogelijk een opgaaf om nieuwe plekken te vinden voor vijfendertig bomen, terwijl de realiteit is dat er in de hele gemeente nauwelijks plek te vinden is voor nieuwe aanplant of herplant (zie o.a. het rapport van Rekenkamercommissie: Bomen in Leiden, papier en praktijk, 22 februari 2021). A) Het projectteam wordt gevraagd het VO fase II en III nogmaals goed te bezien op de mogelijkheden om zoveel mogelijk van deze 35 bomen op hun huidige plaats te handhaven. B) Als dit niet mogelijk is wordt het projectteam gevraagd een concrete nieuwe standplaats te benoemen voor iedere te verplanten boom én per boom aan te geven wanneer wordt begonnen met de benodigde voorbereiding om de verplanting te laten slagen. Zonder deze nadere uitwerking is te verwachten dat in de DO-fases alsnog tot kap van (een aantal van ) deze bomen zal worden besloten. C) Het projectteam wordt gevraagd in de Ontwerp Toelichting fase II aan te geven dat informatie over eventuele verplant én nieuwe locatie voor de esdoorns aan de Opaalstraat volgt in de stukken voor fase III. Hetzelfde geldt wanneer blijkt uit de aanvullende studie dat verplant niet mogelijk is en er dus een alternatief ontwerp voor de Opaalstraat met bewoners is besproken 3) Lopende onderzoeken naar geluidhinder en luchtverontreiniging. De voorgestelde verlegging van de rijbanen langs de Opaalstraat, Agaatlaan en Topaaslaan richting de gevels van de flatgebouwen kan ontoelaatbare geluidhinder en luchtverontreining voor de bewoners van de flats betekenen. Het is goed dat dit nu onderzocht wordt en dat de resultaten met bewoners zullen worden gedeeld, maar de rapportages lopen in de tijd uit de pas met de planning voor de Ontwerp Toelichting VO fase II. In de aanvullende informatie over fase III is aangegeven wat dit betekent voor de Opaalstraat. Het projectteam wordt echter gevraagd de Ontwerp Toelichting VO fase II aan te houden tot de rapporten zijn uitgebracht en ook besproken met de bewoners van de Topaaslaan en Agaatlaan. 4) Additionele looppaden. Op twee plaatsen worden extra voetgangerspaden voorgesteld: in de hoek van de Carneoolstraat/Saffierstraat met een bruggetje naar de Rozenkwartsstraat en om het Crescendo-veld heen aan de balkonzijde van de flats aan de Topaaslaan en Turkooislaan (volgens de aanvullende informatie van 22 febr valt dit pad onder fase III). Deze plekken zijn nu rustige niet door voetgangers of fietsers verstoorde plaatsen en daarom belangrijk als verblijfplaatsen voor vogels, egels en insecten. Al het andere groen is al ontsloten (Morspark, looppad achter de Azurietkade) of staat onder druk door geluids- én lichthinder van verkeer of sportvelden. Particuliere tuinen bieden steeds minder soelaas door verstening. Waar verharde paden zijn aangelegd blijkt dit ook fietsers en brommers aan te trekken. Bovendien kost het bruggetje extra bomen naast de al op de kaplijst staande moerascipres in de Rozenkwartsstraat (rioolverbinding). Juist met het oog op het belang van behoud en bevordering van biodiversiteit wordt het projectteam gevraagd af te zien van deze twee voorgestelde additionele verbindingen en een afwijzend besluit over het pad om het Crescendo-terrein derhalve niet door te schuiven naar fase III. 5) Andere additionele voetpaden. Voorgesteld is langs enkele singels / watergangen extra voetpaden in de grasstroken aan te leggen. Gelet op de ervaring met de aanleg van verharde paden in een deel van het Morspark is het zaak dat eerst extra onderzoek wordt gedaan naar eventuele beschadiging aan de vaak oppervlakkige beworteling van bomen door het benodigd cunet en het grond-verdichtende gevolg van de paden. Het projectteam wordt gevraagd in de Ontwerp Toelichting een voorbehoud bij deze paden te maken en het besluit over eventuele aanleg te nemen op basis van de uitkomsten van een aanvullend onderzoek naar de wortelstructuren onder de geplande paden. Dit onderzoek moet uitwijzen of de paden inclusief cunet kunnen worden aangelegd zonder schadelijke gevolgen voor de wortelpakketten. 6) Ontwerpaanleidingen: biodiversiteit en klimaatadaptatie. Niets is lastiger dan aan te geven op welke manier en in welke mate een ontwerp zal bijdragen aan bevordering van biodiversiteit en klimaatadaptatie. Nulmetingen en regelmatige vervolgmetingen zijn hiervoor van belang. Het projectteam wordt gevraagd in de opmaat naar het DO aan te geven welke nulmetingen worden voorzien en met welke tussenperiodes nametingen zullen worden uitgevoerd, zodat beter zicht ontstaat op de bijdrage aan biodiversiteit en klimaatadaptatie van het uiteindelijke ontwerp dat, zoals gesteld, immers ca 40 jaar mee moet.
  • 1 like
@Bea Hoogheid Hieruit blijkt weer dat ervan achter het bureau plannen worden gemaakt Niet gehinderd door kennis van wat er al in het verleden is gebeurt Gezonden bomen weg halen omdat in het plaatje past wie verzint dat Zij weten wat goed voor de Hooge Mors is Maar wonen er niet
    Profiel van Fred van Es
    Geplaatst door:Fred van Es
    4 jaar geleden
    Ik heb de memo parkeren hoge mors doorgelezen, welke op 10 februari is toegevoegd, echter daar wordt alleen gepraat over een telling in 2019. Zoals tijdens de digitale vergadering is aangegeven zijn er in de afgelopen 4 jaar veel wijzigingen in het bewonersbestand in de diverse gebpuwen rond het park gewesst, waardoor deze telling niet meer relevant is voor het bepalen van het benodigde aantal parkeerplaatsen. Verder zie ik nog nergens iets terugkomen over het onderzoek wat zal worden uitgevoerd naar de extra fijnstof en de geluidstoename voor de bewoners van de Opaalstraat als de weg 5 meter opschuift richting de woningen. Waarvoor is er geen overleg geweest met de bewoners van de Opaalstraat voordat dit onnodige en onzinnige plan is gerealiseerd. Daar had dan waarschijnlijk uit naar voren gekomen dat het plan zoals het nu is gepresenteerd, totaal niet gewenst is. Het vergroenen kan ook door de huidige parkeerplaatsen te vervangen voor groene parkeerplaatsen en de huidige onkruidstrook langs de stoep, zoals eerder al de bedoeling was bij het opknappen van het park, te voorzien van beplanting welke in de schaduw ook groeit en een verzorgde aanblik bied. Laat de inrichting van de straat verder zoals deze nu ook al is.
      @Fred van Es In het document van de parkeertellingen zijn de parkeertellingen van de jaren 2018, 2019 en 2020 weergegeven. Deze parkeertellingen worden ieder jaar door een extern bedrijf door heel de gemeente Leiden uitgevoerd. Deze tellingen vinden plaats op verschillende tijdstippen, in de ochtend, middag en avond, maar ook in het weekend op zaterdag. Deze verschillende telmomenten zijn er zodat we ook de parkeerdruk op zaterdagmiddag rondom een winkelcentrum meten. De parkeertellingen zijn voor u, voor de leesbaarheid, uitgewerkt naar de deelgebieden. Het meest maatgevende moment is het moment waarop de meeste auto’s zijn geteld. Voor 2019 was dit op dinsdagavond 23.00 uur, toen zijn er 1025 auto’s geteld. Samenvattend moeten conform beleid 1163 parkeervakken aanwezig zijn in de nieuwe situatie. In overleg met het kernteam van bewoners uit de Hoge Mors is het voorlopig ontwerp per deelgebied verder uitgewerkt, waarbij het voorlopige beeld voor het aantal aanwezige parkeervakken tussen de 1270 en 1300 komt te liggen. Dit is nog afhankelijk van de toekomstige inrichting van de Smaragdlaan en de Opaalstraat (nabij het winkelcentrum Diamantplein). Dat alles is bij elkaar straks echt voldoende voor bewoners en bezoekers. Via brieven hebben wij bewoners gevraagd deel te nemen aan de sessies in mei 2021 en in februari 2022. Daarbuiten heeft u ook een nieuwsbrief ontvangen. Momenteel zijn we nog in afwachting van het milieu & geluidsonderzoek en de bomen effect analyse voor de Esdoorns aan de Opaalstraat en omdat deze informatie nog niet beschikbaar is zullen we de participatie van het voorlopig ontwerp voor Opaalstraat en Topaaslaan (deel Morspark) meenemen in een nieuwe fase 3!!!. Vanmiddag plaatsen wij op de hoofdpagina van Doemee een update met een kaart met daarop de indeling van de verschillende fasen en de uitwerking daarvan. Zodra de participatie voor fase 3 van start gaan informeren wij de wijkbewoners door middel van een brief Vanwege de rioolvervanging worden de straten in de Hoge Mors straks opgebroken en is dit meteen een kans om de openbare ruimte opnieuw in te richten volgens de laatste normen en regels. We maken de wijk ook meteen klaar voor de toekomst. Meer informatie leest u alvast in het boekje "ontwerptoelichting SO" deze vindt u terug onderaan de hoofdpagina op Doemee. https://doemee.leiden.nl/nl-NL/folders/denk-mee-over-de-inrichting-van-de-hoge-mors
        Ik als bewoner van de opaalstraat ben tegen dit plan ! Ik heb 2 kleine kinderen die aan die kant van het complex wonen en straks meer overlast gaan krijgen van fijnstof en geluidsoverlast van auto's! Bovendien is het nu al een groot probleem om je auto voor de deur te kunnen parkeren ivm parkeertoerisme uit andere delen van de mors en met deze oplossing zal dit alleen maar erger worden !
        • 1 like
        @Jaimie Van tongeren helemaal mee eens!
          @Jaimie Van tongeren Momenteel zijn we nog in afwachting van het milieu & geluidsonderzoek en de bomen effect analyse voor de Esdoorns aan de Opaalstraat en omdat deze informatie nog niet beschikbaar is zullen we de participatie van het voorlopig ontwerp voor Opaalstraat en Topaaslaan (deel Morspark) meenemen in een nieuwe fase 3!!!. Vanmiddag plaatsen wij op de hoofdpagina van Doemee een update met een kaart met daarop de indeling van de verschillende fasen en de uitwerking daarvan. Zodra de participatie voor fase 3 van start gaan informeren wij de wijkbewoners door middel van een brief
            Profiel van rudy loos
            Geplaatst door:rudy loos
            4 jaar geleden
            Meer groen in de wijk lijkt me uitermate goed plan! De boomvakken adopteren en vergroenen vind ik eigenlijk heel leuk en goed initiatief. Hoe meer groen, minder stenen hoe beter wat mij betreft. Verder wil ik graag reageren op het mogelijke wandelpaadje om het Cresendo terrein. Zoals Dirk van den Berg hierboven al zegt: geen verharde paden! Op zich is het een aardig idee maar het is wel verstandig als dit enkel een zeer smal wandelpad wordt. Zie nu dat in de tekening het wandelpad pal langs de benedenwoningen op de Turkooislaan loopt. Het gaat natuurlijk wel ten koste van de privacy voor de mensen die een benedenwoning hebben zoals ik. Maar een klein pad met houtsnippers of ander natuurlijk materiaal vind ik wel te doen. Maar dus niet pal langs de woningen. Het gebied met de bomen rondom het Cresendo terrein is een zeer rijk aan heel veel diverse vogelsoorten. We moeten er voor waken dat het geen ‘recreatiepad’ wordt waar mensen gaan hangen, zwerfafval deponeren dus geen bankjes neerzetten ivm overlast etc. En het is goed om hier de privacy te waarborgen van deze bewoners. Dus het is wel verstandig om te bedenken wat voor wandelpad het gaat worden. En anders, zoals Dirk zegt, gewoon zo laten. Het wordt al gebruikt als pad voor de hond, doe ik zelf ook. TOEVOEGING: Een veel beter idee, ipv een wandelpad, zijn stroken toevoegen met diverse bloemen, struiken en planten zodat dit de biodiversiteit bevorderd. Er zijn nu een aantal stroken met rozenbottelstruiken en dit is behoorlijk troosteloos. Deze stroken kunnen veel breder, uitgebreider en veel diverser worden om vlinders, bijen, andere insecten en vogels aan te trekken. Als het dan toch groener moet worden, doe dat dan ipv een wandelpad!
              @rudy loos Het verbeteren van de wandelpadenstructuur komt voort uit de ideeen tijdens de eerdere schetsontwerpfase. We hebben dit uitgewerkt en in deze VO fase gepresenteerd. We willen de wandelpadenstructuur doorschuiven naar de participatie van fase 3. We doen dit gelijktijdig met de uitwerking van het groenplan. Wilt u hierover meedenken meld u dan aan voor de groensessie via hogemors@leiden.nl
                De plannen om de stoep van de Topaaslaan te versmallen zijn achter een bureau bedacht. Deze brede stoep wordt veel gebruikt door spelende kinderen die in de flat wonen. De stoep wordt daarnaast veel gebruikt door de bewoners van de Turkooislaan en Agaatlaan omdat de Topaaslaan de ideale route is naar het Diamantplein. Als er dan vergroend moet worden, haal dan de stoep aan de overkant weg, deze wordt nauwelijks gebruikt en veel geparkeerde auto's staan er overheen. Dan kunnen de parkeerplaatsen iets ruimer in de lengte worden gemaakt. Ook wordt de Topaaslaan veel als 'snelweg' gebruikt en nemen veel automobilisten de (lage) verkeersdrempels voor lief. Ook vermijden sommigen die drempels en scheuren ze eromheen over de stoep. Beter kan dit soort wangedrag worden voorkomen door extra paaltjes aan de rand neer te zetten. Over het beoogde wandelpad tussen de Topaaslaan-flat en het oude Crescendo-terrein: laten, gewoon laten. Nu wordt de groenstrook al geregeld gebruikt voor het uitlaten van honden en als wandelstrook. Is prima, niks meer aan doen. Juist omdat het niet verhard is, hebben we hier geen last van fietsers of brommers of nog erger.
                • 1 like
                @Dirk van den Berg Momenteel zijn we nog in afwachting van het milieu & geluidsonderzoek en de bomen effect analyse voor de Esdoorns aan de Opaalstraat en omdat deze informatie nog niet beschikbaar is zullen we de participatie van het voorlopig ontwerp voor Opaalstraat en Topaaslaan (deel Morspark) meenemen in een nieuwe fase 3!!!. Vanmiddag plaatsen wij op de hoofdpagina van Doemee een update met een kaart met daarop de indeling van de verschillende fasen en de uitwerking daarvan. Zodra de participatie voor fase 3 van start gaan informeren wij de wijkbewoners door middel van een brief
                  @Projectteam Hoge Mors Ik krijg sterk het idee dat u reageert op tekst die ik niet het geschreven. Ik heb het niet over geluidsoverlast of groenstrook. Tezamen met alle bewoners van de Topaaslaanflat zie ik de nieuwe brief wel weer tegemoet.
                    @Dirk van den Berg Bedankt voor het meedenken en we hebben uw idee over de parkeervakken genoteerd. Het klopt dat u een deel van het antwoord nog tegoed heeft. In navolging van het eerder geplaatste reactie het volgende; Tijdens de participatie van het schetsontwerp hebben bewoners het idee ingebracht voor een betere wandelpadenstructuur en hebben wij dit verder uitgewerkt en nu aan u voorgelegd. Het aanbrengen van een wandelpadenstructuur wordt meegenomen in fase 3.
                      Bij deze roep ik iedereen in de Hooge Mors op om zich te verzeten tegen de plannen zoals ze er nu liggen. Er komen verkiezingen spreek de politieke partijen eropaan Hou de vergunningaanvragen in de gaten
                        Profiel van J.M. van Voorst
                        Geplaatst door:J.M. van Voorst
                        4 jaar geleden
                        @goede wil bc agaatlaan Volkomen mee eens.
                          Profiel van Bob v N
                          Geplaatst door:Bob v N
                          4 jaar geleden
                          Ik vind het een goed initiatief om de gehele wijk (alle deelgebieden) te vergroenen en meer groen aan te leggen. Echter ben ik het er niet mee eens dat we hiervoor (veel) parkeerplekken en stoep moeten inleveren. Voor het vergroten van de rand om het park tegenover de Topaaslaan en Opaalstraat voel ik ook niet zo veel. Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat er dan aan vergroening bijkomt. Als dat neerkomt op een paar meter gras toegevoegd aan de rand, dan hoeft het van mij niet. Als het idee is om er meer bomen te plaatsen, dan kan dat wat mij betreft zonder het toevoegen van een extra rand om het parkje, ook zodat het aantal parkeerplaatsen behouden blijft. Overigens ben ik van mening dat dit specifieke gedeelte (deelgebied A) al behoorlijk groen is, in verhouding tot andere wijken. Terugkomend op de parkeerplaatsen: het aantal parkeerplaatsen vind ik belangrijk, omdat niemand er op zit te wachten om óf geen parkeerplek te hebben, óf drie staten verderop (betaald) te moeten parkeren omdat er in je eigen straat geen plek is (dat dreigt te gebeuren als er zoveel parkeerplekken zullen worden weggehaald in dit relatief kleine stukje wijk). Voor het idee om de stoep in te korten, zowel aan de Topaaslaan als de Opaalstraat, sluit ik me aan bij de andere mensen die een reactie hebben geplaatst, met nadruk op de (toenemende) geluidsoverlast. Als er 's avonds/'s nachts een auto door de straat rijdt, dan is dat nu al goed te horen, en dat zal alleen maar toenemen met het inkorten van de stoep. Een nog belangrijker punt op het eventueel toevoegen van een vergroende rand om het park en het inkorten van de stoep in de Topaaslaan: Wat doet dat met de veiligheid van het kruispunt van de Topaaslaan en de Safierstraat? Nu vind ik dit kruispunt al levensgevaarlijk, niet alleen omdat mensen (van rechts uit de Safierstraat) vanuit de Topaaslaan gezien hard aan komen rijden, maar ook nog eens omdat al het zicht vanuit de Topaaslaan wordt geblokt door busjes/vrachtwagens die hier (merkwaardig genoeg) tot bijna op het kruispunt aan de weg mogen parkeren. Ook aan die kant van de weg (in de Safierstraat) zie ik in de PDF dat er vergroend zal gaan worden, dus als er verder niets aan het kruispunt zal gebeuren, zal dit alleen maar gevaarlijker worden. Tot slot zie ik dat er een onderzoek gaande is om een wandelroute door het gras aan te leggen langs de balkonkant van de Topaaslaan en de Turkooislaan. Los van het feit dat dit ervoor zorgt dat de buurt minder groen wordt (er wordt immers een pad door het gras heen gelegd), kan ik me niet voorstellen dat er (als dat wandelpad er zou zijn geweest) mensen zijn die ook daadwerkelijk over dat pad zullen gaan lopen. Er is namelijk (een veel leuker) parkje aan de andere kant van de Topaaslaan. Graag zie ik jullie reactie tegemoet. Met vriendelijke groeten
                            @Bob v N Momenteel zijn we nog in afwachting van het milieu & geluidsonderzoek en de bomen effect analyse voor de Esdoorns aan de Opaalstraat omdat deze informatie nog niet beschikbaar is zullen we de participatie van het voorlopig ontwerp voor Opaalstraat en Topaaslaan (deel Morspark) meenemen in een nieuwe fase 3!!!. Op de hoofdpagina van Doemee vindt u een kaartje met daarop de indeling van de verschillende fasen. Zodra de participatie voor fase 3 van start gaan informeren wij de wijkbewoners door middel van een brief. In het op DoeMee gepresenteerde ontwerp is opgenomen dat de vrachtwagenparkeerstrook in de Saffierstraat komt te vervallen. Hierdoor zal het probleem van geparkeerde vrachtwagens/bussen dus niet meer spelen en het kruispunt een stuk overzichtelijker worden en de verkeersveiligheid ten goede komen. Tijdens de participatie van het schetsontwerp hebben bewoners het idee ingebracht voor een betere wandelpadenstructuur en hebben wij dit verder uitgewerkt en nu aan u voorgelegd. De aanleg van een wandelpad rondom het Cresendoterrein aan de achterkant van de Topaasflat wordt meegenomen in fase 3.
                              Even wat opmerkingen over de voorlichting van 8-02-2022 Ten eerste misten wij (Jacquelien en Sjon bc. Agaatlaan) de rondvraag (21.00 uur is 21.00 uur). En we zijn ervan overtuigt dat we een kant en klaar plan voorgeschoteld kregen en wij als bewoners totaal geen inspraak meer hebben. Dit plan is achter een bureau bedacht, en is er door die mensen totaal geen rekening gehouden met de bewoners. Heel veel aannames die niet stroken met de werkelijkheid. 39 parkeer plekken verwijderen in een wijk waar nu al in de meeste straatten geen plek meer is. (en dat worden er nog meer als er oplaadpalen bij komen) Daar mag een benzineauto ook niet staan Maar de gemiddelde bewoner heeft geen geld om een elektrische auto te kopen. De bewoners hebben geen auto uit luxe maar voor hun werk. Deel auto dit kan allen maar een grap zijn daar is de bevolking van de hoog mors niet naar. Een rijbaan 5 meter dichter bij je balkon t.b.v. een stront strook voor honden. Want voor onderhoud hoef op de gemeenten niet te reken als je niet in de binnen stad woont. En dan al die onderzoeken wij van de bc. Agaatlaan (door ervaring) zijn al lang tot de conclusie gekomen wie betaal bepaald. Dus wederom een schijn inspraak avond. De bewoner van de hoge mors mag betalen en veder wordt er niet naar ze geluisterd. Afz bc Goede Wil Agaatlaan
                                @goede wil bc agaatlaan Omdat het een presentatie betrof en geen vergadering hebben wij 4 vragenblokken ingebouwd en hebben dit bij de inleiding aan het begin van de sessie aangekondigd bij aanwezigen. We zijn ook geëindigd met een vragenblok en hebben tussentijds ook ruim de tijd genomen voor bewoner die hun hand opstaken. We hebben geen kant en klaar plan aan de wijk voorgeschoteld alleen heeft de bewonerscommissie Agaatlaan geen gebruik gemaakt van de uitnodiging tijdens de eerdere schetsontwerp fase. In mei van 2021 hebben we samen met een tiental bewoners van de flat aan de Agaatlaan een rondje gelopen en wensen, zorgen en ideeën opgehaald. Deze informatie hebben wij verwerkt en beschreven in de ontwerptoelichting SO fase. Deze kunt u vinden onderaan de hoofdpagina van het project op Doemee https://doemee.leiden.nl/nl-NL/folders/denk-mee-over-de-inrichting-van-de-hoge-mors In de memo parkeren geven wij uitleg over het beleid waarom we parkeerplekken verwijderen en hebben dit ook tijdens de presentatie aan u toegelicht. Wij adviseren u de memo parkeren en de ontwerptoelichting SO en de presentatie van 1 februari door te nemen. Deze vindt u op dezelfde locatie als de ontwerptoelichting. Leiden is een fijne stad om in te wonen, te werken en te leven. Dat willen we graag zo houden. We moeten de stad aanpassen door te werken aan het toekomstbestendig maken voor klimaatverandering en om de biodiversiteit te vergroten. Het gaat dan om het voorkomen van wateroverlast, hittestress en omgaan met droogte. De maatregelen die we de komende jaren hiervoor gaan nemen staan beschreven in het Uitvoeringsprogramma “Leiden biodivers en klimaatbestendig. Samen maken we Leiden groener!”. Duurzame verstedelijking – werken aan een groen Leiden | Programmabegroting 2022 We begrijpen dat we niet iedere bewoner gelukkig wordt van deze plannen maar wij zorgen ervoor dat de Hoge Mors straks klaar is voor de toekomst.
                                  @Projectteam Hoge Mors Ten eerst de groep mensen waar jullie een rondje mee hebben gedaan bestond voor het grootste gedeelte uit bc leden van de agaatlaan Daar buiten zijn we nog steeds aan het strijden met Portaal (al 10 jaar) omdat die zegt dat de renovatie klaar is maar dat is niet zo. En hebben we ook gewoon een baan. Dus de suggestie dat we niet beroken zijn vinden we dan ook ongepast. En even over de biodiversiteit als we het rapport van de bomen bont lezen. Draag dit plan niets bij aan biodiversiteit met het kapen van zoveel gezonden bomen. En voor herplaatsing is geen plaats. En jullie zullen toch echt rekening moeten houden dat de meest mensen in de Hoge Mors hun brood verdienen met de auto (bouwvakkers ,taxi chauffeurs , bodes ,en mensen die veder weg werken )
                                    Het is niet dat niet iedere bewoner gelukkig wordt van deze plannen Maar iedere bewoner wordt hier niet gelukkig van Het is niet dat niet iedere bewoner gelukkig wordt van deze plannen Maar iedere bewoner wordt hier niet gelukkig van En Leiden is inderdaad de mooiste stad van de wereld Maar hij moet wel betaalbaar blijven voor iedereen daar voor zullen ze hun geld moeten kunnen verdienen
                                      Profiel van Danny Visser
                                      Geplaatst door:Danny Visser
                                      4 jaar geleden
                                      Er is totaal niet gedacht over hoe het is voor de bewoners. Slecht plan! Graag terug naar de tekentafel. De stoep zo breed laten en aandacht voor meer groen. Je kunt geen auto’s op 5,5 meter van de flat laten langsrijden!!!
                                        @Danny Visser Momenteel zijn we nog in afwachting van het milieu & geluidsonderzoek en de bomen effect analyse voor de Esdoorns aan de Opaalstraat en omdat deze informatie nog niet beschikbaar is zullen we de participatie van het voorlopig ontwerp voor Opaalstraat en Topaaslaan (deel Morspark) meenemen in een nieuwe fase 3!!!. Vanmiddag plaatsen wij op de hoofdpagina van Doemee een update met een kaart met daarop de indeling van de verschillende fasen en de uitwerking daarvan. Zodra de participatie voor fase 3 van start gaan informeren wij de wijkbewoners door middel van een brief
                                          Jammer dat er geen rekening word gehouden met de spelende kinderen die vaak gebruik maken van de stoep op de opaalstraat. De breedte van de stoep maakt het nu juist veilig voor de spelende kinderen. Ook zie ik het niet zitten dat de weg zo dichtbij ons balkon komt. Zit je zomers lekker op balkon komt er zoon stinkende diesel onder je langs. Niet bij nagedacht dus!!
                                            @Jacqueline Heruer v Bemmelen Momenteel zijn we nog in afwachting van het milieu & geluidsonderzoek en de bomen effect analyse voor de Esdoorns aan de Opaalstraat en omdat deze informatie nog niet beschikbaar is zullen we de participatie van het voorlopig ontwerp voor Opaalstraat en Topaaslaan (deel Morspark) meenemen in een nieuwe fase 3!!!. Vanmiddag plaatsen wij op de hoofdpagina van Doemee een update met een kaart met daarop de indeling van de verschillende fasen en de uitwerking daarvan. Zodra de participatie voor fase 3 van start gaan informeren wij de wijkbewoners door middel van een brief
                                              Totaal aantal likes: 1, totaal aantal dislikes: 0
                                              . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Bekijk het voorlopig ontwerp van deelgebied A. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Bekijk het voorlopig ontwerp van deelgebied A

                                              Delen

                                              Huidige status

                                              voorgesteld