Ga naar de hoofdinhoud

Verbinding met Blauwe Tramstraat via fiets-/voetgangerstunnel onder spoorlijn

Van "Veilig fietsen Potgieterlaan - Jan Wolkersstraat"

Ga naar het project

De voorgestelde concepten zijn zeker een verbetering van de huidige situatie. Goed initiatief.

Verbinding Blauwe Tramstraat d.m.v. tunnel?

Het lijkt mij dat de voorgestelde constructie van het pad naast de spoorlijn, de ideale situatie creëert om een verbinding te maken met de Blauwe Tramstraat, via een fiets-/voetgangerstunnel onder de spoorlijn.

Zo'n verbinding is namelijk al onderdeel van het Ontwikkelingsperspectief Leiden Zuidwest (gepubliceerd 9 juli 2019), waarin de visie voor Leiden 2040 staat:

"In 2040 zijn er vier nieuwe verbindingen gewenst met de omgeving, geschikt voor fietser en voetganger. Als zich in de komende jaren een kans voordoet om deze verbindingen te realiseren, dan zal de gemeente zich inzetten om deze kans te verzilveren. (...) Het gaat om de volgende wenselijke verbindingen:

• Twee extra verbindingen met de historische stad.

- minimaal één extra verbinding vanuit het Haagwegkwartier over de spoorbarrière

(...)"

Voordelen

De aanleg van deze fiets-/voetgangerstunnel tussen het nieuwe pad en de Blauwe Tramstraat zou de volgende voordelen hebben:

  1. Betere verbinding tussen de wijk en de historische stad voor fietsers en voetgangers.
  2. De mogelijkheid voor de vele kinderen van de Blauwe Tramstraat om te kunnen spelen in het Schrijverspark, door middel van een veilige verbinding onder het spoor.
  3. Implementatie van een belangrijk onderdeel van de omgevingsvisie van Leiden, gebruik makend van de werken die sowieso al gepland zijn.

(Mogelijke) Nadelen

  1. De aanleg is duurder dan het originele idee, maar aangezien een verbinding sowieso is voorzien tegen 2040, moet deze kosten uiteindelijk toch gemaakt worden.
  2. Het is mogelijk dat enkele parkeervakken in de Blauwe Tramstraat moeten sneuvelen, maar dit is afhankelijk van de uiteindelijk uitgewerkte implementatie.

Mogelijke Concepten

In de bijlage van dit bericht zitten twee mogelijke concepten om zo'n verbinding met de Blauwe Tramstraat te maken.

  1. Een extra af/oplopend pad met tunnel ter hoogte van de Potgieterlaan
  2. Het nieuwe pad naast de spoorlijn licht af/oplopend maken, met een tunnel ter hoogte van De Verleyding.

Uiteraard zijn dit maar eerste voorstellen, en kunnen andere opties mogelijk zijn. Deze concepten moeten uiteraard verder (technisch) uitgewerkt worden.

Reacties

Delen

Huidige status

voorgesteld

Tags

Duurzame ontwikkeling
Mobiliteit
Veiligheid
Onderwijs en jeugd
Ontwikkeling gemeenschap