Veiligheid van buurtbewoners (mens en dier) voorop
Van "Veilig fietsen Potgieterlaan - Jan Wolkersstraat"
Ga naar het project
Allereerst wil ik benadrukken dat ik heel blij ben dat de gemeente in 2020 heeft besloten de fietsroute niet door te trekken door het spoorweghavenpad (de overkant van de sloot bij de Potgieterlaan) en de ecologisch waardevolle zone (meer dan 500 soorten dieren en planten) daar in tact te laten. Ook goed om te zien dat buurtbewoners deze keer op tijd door de gemeente benaderd zijn voor participatie bij de alternatieve fietsroute. Ikzelf woon direct aan de Potgieterlaan, fiets en wandel er dagelijks, en hoop wat waardevolle inzichten te kunnen toevoegen.
1. Ik ervaar zelf nauwelijks gevaar door auto’s in de Potgieterlaan. Een specifieke fietsstraat waarin voor auto’s duidelijk wordt dat zij te gast zijn, is in mijn ogen hier overbodig. Wél vind ik dat scooters soms erg hard rijden en voor onveilige situaties kunnen zorgen. Ik vrees dat het verbreden en asfalteren van de Potgieterlaan (ook met steeds meer snelle e-bikes) leidt tot een toename daarvan. Een enkele extra (vaak wat lage) drempel erbij zal dat denk ik niet gaan verhelpen. De situatie in de Potgieterlaan is ook echt anders dan bijvoorbeeld bij de nieuw aangelegde fietsstraat verderop bij de Haagweg. Bij de Potgieterlaan steken mensen én dieren vaak de straat over om gebruik te maken van de groenstrook en sloot.
Mijn advies is dan ook om geen fietsstraat te maken van de Potgieterlaan: dus niet asfalteren, en niet verbreden. Fietsstraten en snelfietsroutes zijn handig en goed om duurzaam fietsverkeer te stimuleren, maar niet geschikt binnen een woonwijk. Fietsers kunnen prima door de Potgieterlaan, zoals dat nu ook al gebeurt. Maar graag wel gewoon rustig. De paar minuten tijd die een fietser of scooterrijder kan winnen door snelheid, zouden niet boven de veiligheid van buurtbewoners en dieren moeten gaan.
Overigens ben ik als groenliefhebber ook geen fan van dat er door de verbreding een stuk van de groenstrook af zou gaan. Het zorgt voor afname van leefgebied voor dieren, ziet er minder mooi uit, en meer asfalt draagt bij aan hittestress.
2. De hoek Potgieterlaan – Haagweg is een probleem, fietsers kunnen er niet veilig oversteken naar de Potgieterlaan en de bocht de brug op is heel krap. Jammer dat het tijdelijke ontwerp hiervoor (zoals mij wel toegezegd was op de informatieavond) toch nog niet op deze website staat. Jullie medewerkers gaven zelf aan dat als dit kruispunt niet veilig kan voor fietsers, de rest van het ontwerp voor de Potgieterlaan weinig zin heeft. Ik vind het dan ook gek dat de gemeente niet éérst met een (tijdelijke) oplossing voor dit kruispunt komt. Het idee van een tijdelijke extra brug en een klein stukje tweerichtingsverkeer voor fietsers is in de praktijk misschien ook gevaarlijk, want botsen afslaande fietsers dan niet op fietsers die met vaart aankomen vanaf de Haagweg, en op afslaande auto’s die vanaf de Haagweg aankomen en geen fietsers vanaf de andere kant verwachten? Kom hier met een goede oplossing, of wees eerlijk en constateer dat er geen veiligere oplossing kan zijn zolang de Rijnzichtbrug (nog) niet afgesloten wordt voor doorgaand verkeer. Maar vermijd een onnodige investering in schijnveiligheid.
3. Het stukje verbindend fietspad tussen de Potgieterlaan en Jan Wolkersstraat achter de Verleyding lijkt mij van toegevoegde waarde, ook los van het hele fietsroute idee. Hierdoor hoeven minder fietsers door het Schrijverspark te fietsen. Er zullen nog steeds wel fietsers richting Albert Verweijstraat en Hoflaan willen, die denk ik niet geneigd zijn een bocht te maken om het park langs. Wellicht dat poortjes bij het Schrijverspark daarbij nog wat helpen.
4. De hoek Potgieterlaan – Toussaintkade vind ik soms wat gevaarlijk, je ziet niet altijd het verkeer om de hoek aankomen. Volgens mij is daar inmiddels een drempel ingetekend, maar misschien helpt het ook om op de hoek aan beide kanten een parkeerplaats op te offeren, voor beter zicht op aankomend verkeer.
5. Ik vind het supergoed om te zien dat de groenzone langs de Potgieterlaan minder vaak gemaaid gaat worden en daardoor een meer biodiverse inrichting krijgt. Wellicht dat jullie dat al van plan zijn, maar nog beter is om niet alles in 1 keer te maaien maar gefaseerd, liefst sinusmaaien. Zo houden we nog meer rekening met de insecten en andere dieren die gebruik maken van de planten. Ook top dat jullie al de bomen willen behouden bij de inrichting van de straat!
6. De ingetekende duiker tussen de Potgieterlaan – Schrijverspark is van toegevoegde waarde voor de waterkwaliteit van de sloten. Het zou mooi zijn als zo’n waterverbinding er daadwerkelijk komt te liggen, zonder dat er bomen voor gekapt hoeven te worden.
Ik ben heel benieuwd wat de gemeente gaat doen met de opmerkingen van de buurtbewoners. Ik hoop op een mooi en eerlijk participatietraject waarin we samen tot een logisch en goed resultaat komen!
