Ga naar de hoofdinhoud

Veiligheid fiets- en voetgangers oversteekplaats kruising Groote Vink

Van "Herinrichting kruising Groote Vink"

Ga naar het project

Beste heer/mevrouw,

Om te beginnen complimenten voor het initiatief voor de renovatie van De Groote Vink. Minder asfalt en meer groen is een goede ontwikkeling! Ook dat de renovatie de veiligheid van fietsers en voetgangers beoogt te verbeteren is een positieve ontwikkeling. Nu heb ik precies over dat laatste drie vragen en een opmerking.

Er blijft namelijk een oversteekplaats voor fietsers en voetgangers bestaan op de grens van de gemeente Voorschoten en Leiden (zie bijgevoegd plaatje). Zowel op de Burgemeester Staatsenlaan richting Leiden als vice versa, vanuit de tunnel op de Groote Vink richting Voorschoten bestaat de mogelijkheid flink snelheid te maken. In die laatste situatie (verkeer vanuit Leiden richting Voorschoten) bemoeilijkt de bocht vlak na de tunnel ook goed zicht op de oversteekplaats. Gezien deze combinatie van factoren is deze oversteekplaats in potentie behoorlijk risicovol. Daarbij dient ook rekening gehouden te worden dat de woonwijk die nu gebouwd wordt kinderrijk zal zijn en er veel fietsers over dit kruispunt zullen komen om een tochtje over de Korte Vliet te kunnen maken.

Vragen:

Welke maatregelen nemen de gemeente Leiden en Voorschoten om de snelheid van autoverkeer te matigen bij de oversteekplaats voor voetgangers en fietsers?

Welke maatregelen nemen de gemeente Leiden en Voorschoten om autoverkeer erop te wijzen dat er een drukke oversteekplaats voor voetgangers en fietsers de weg kruist?

Welke maatregelen nemen de gemeente Leiden en Voorschoten om het zicht op de oversteekplaats voor al het verkeer (auto's / fietsers / voetgangers) te verbeteren, met name voor verkeer vanuit Leiden richting Voorschoten vanwege de de bocht vlak na de tunnel onder de Groote Vink?

Opmerking:

Bij onvoldoende maatregelen is dit kruispunt in potentie gevaarlijker dan de huidige situatie met oversteekpunten. Het zou zeer bezwaarlijk zijn als door onvoldoende rekening hiermee te houden de gemaakte plannen hierdoor niet zijn doel halen en de veiligheid van fietsers en voetgangers niet verbeterd wordt (of zelfs verslechterd).

Met vriendelijke groet,

Frank van den Berg

Reacties(6)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Karin van Doorn
Geplaatst door:Karin van Doorn
3 jaar geleden
Helemaal eens met alle voorafgaan opmerkingen, ook over de voorkeur van een fietspad. En ja, ook graag aandacht voor de oversteek bij de Trompweg, zeker i.v.m. de scholieren. Het autoverkeer zal zeker toenemen wanneer de Fortuynwijk bewoond is.
    Ook ik sluit me aan bij de punten van Frank van den Berg. Toch wel met een paar aanvullingen. Geen fietsstraat, maar een fietspad. Zo blijft het overzichtelijk en zonder auto's , ook al zijn ze te gast. Haal de snelheid uit de auto's voordat zij de kruising met de fietsers naderen. Geef de fietsers voorrang, plaats duidelijke haaientanden en maak een verhoging met witte belijning. Als laatste maak de doorgaande weg een 30 km weg. Ik vermoed dat de bewoners van de nieuwe wijk dit ook geen slecht idee vinden. Pas op dat er niet zo'n zelfde gevaarlijke oversteek plaats vindt als op de Leidseweg destijds.
    • 1 like
    Profiel van Peter Boot
    Geplaatst door:Peter Boot
    3 jaar geleden
    Ik ben het eens met de opmerkingen van allen die hier een reactie hebben gegeven. Voor de veiligheid van de fietsers is er voor een rotonde gekozen waarbij de fietsers niet het autoverkeer hoeven te kruisen. Door de aanleg van een nieuwe weg door het Fortuyn van Voorschoten ontstaan er toch weer twee nieuwe kruisingen (ook bij de busbrug) waarbij dit wel het geval is. Daarom ben ik voorstander van een 30 km weg en/of wegversmallingen of verkeersdrempels; anders is het een nieuwe gevaarlijke kruising t.o.v. de huidige oversteek waar veel ongevallen plaatsvinden. Gezien het bovenstaande verkies ik dan ook een fietspad boven een fietsstraat; anders creëer je nog meer gevaar met auto's.
      Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van de heer Van den Berg. Als klaarblijkelijk een fietstunnel niet de beoogde veiligheid kan bieden en alles aangepast moet worden, kijk dan ook naar de veiligheid van het vervolgtraject. De onveilige plekken gaan nu verplaatst worden naar verder gelegen gebieden in Voorschoten. Niet alleen het hierboven genoemde knelpunt (grens gemeente Leiden/Voorschoten) is gevaarlijk, maar ook de ontsluiting van de weg door de nieuwe woonwijk op het voormalige terrein van de Intratuin gaat zeer gevaarlijke situaties voor fietsers en waarschijnlijk opstoppingen voor autoverkeer opleveren bij de toe-/uitgang van de wijk op het gedeelte van de Trompweg/gedeelte richting de busbrug naar de Vijf Meilaan in Leiden. De ruimte voor een tweerichtingweg tussen de huizen in de nieuwe wijk is al niet zo groot (hoe veilig is dat voor bewoners/fietsers/wandelaars/spelende kinderen?) en er moet een zeer scherpe bocht worden gemaakt vanuit de wijk richting de Trompweg om de weg te vervolgen in Voorschoten. Hoe moet dat met vrachtwagens en hoe wordt de veiligheid en doorstroom van de fietsers/wandelaars van en naar de Vijf Meilaan gegarandeerd?
      • 3 likes
      Ik sluit mij volledig aan bij de punten die meneer van de Berg maakt. Het fiets-wandelpad richting de Vliet is een veelgebruikt pad, waar na de bouw nog meer fiets-en wandelverkeer overheen zal gaan aangezien het voor nieuwe bewoners die noordelijk van de burgemeester staatsenlaan komen te wonen vooral daar kunnen oversteken voor de verdere reis. De overgang is vanuit Leiden slecht zichtbaar vanwege de bomen en de bocht, en in combinatie met de hoge snelheid die daar gereden mag worden zeer risicovol. Bewonersgroep van de nieuwe wijk pleit al tijden voor snelheidsverlagende maatregelen bij beide gemeentes, waar geen gehoor aan wordt gegeven. Laat ik voorop stellen dat de aanpassing bij de groote Vink zeker een vooruitgang is, maar over de aansluitende routes op de Burgemeester Staatsenlaan, maar ook de Haagweg moet beter nagedacht worden over veilig verkeer, oversteken en beperken van de snelheid. Zowel Haagweg als Burgemeester Staatsenlaan zullen steeds meer een racebaan worden als hier niet goed naar gekeken wordt.
      • 7 likes
      Profiel van Romée Dorsteen
      Geplaatst door:Romée Dorsteen
      3 jaar geleden
      @Lieneke Benthem-Bodewes ik sluit mij hier 100% bij aan. Veiligheid staat voor elk ander doel en er moeten gevaarlijke situaties voorkomen worden en snelheidsremmende maatregelen zijn.
      • 7 likes
      Totaal aantal likes: 19, totaal aantal dislikes: 0
      . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Herinrichting kruising Groote Vink. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Herinrichting kruising Groote Vink

      Delen

      Huidige status

      voorgesteld