Veiligheid fiets- en voetgangers oversteekplaats kruising Groote Vink
Van "Herinrichting kruising Groote Vink"
Ga naar het project

Beste heer/mevrouw,
Om te beginnen complimenten voor het initiatief voor de renovatie van De Groote Vink. Minder asfalt en meer groen is een goede ontwikkeling! Ook dat de renovatie de veiligheid van fietsers en voetgangers beoogt te verbeteren is een positieve ontwikkeling. Nu heb ik precies over dat laatste drie vragen en een opmerking.
Er blijft namelijk een oversteekplaats voor fietsers en voetgangers bestaan op de grens van de gemeente Voorschoten en Leiden (zie bijgevoegd plaatje). Zowel op de Burgemeester Staatsenlaan richting Leiden als vice versa, vanuit de tunnel op de Groote Vink richting Voorschoten bestaat de mogelijkheid flink snelheid te maken. In die laatste situatie (verkeer vanuit Leiden richting Voorschoten) bemoeilijkt de bocht vlak na de tunnel ook goed zicht op de oversteekplaats. Gezien deze combinatie van factoren is deze oversteekplaats in potentie behoorlijk risicovol. Daarbij dient ook rekening gehouden te worden dat de woonwijk die nu gebouwd wordt kinderrijk zal zijn en er veel fietsers over dit kruispunt zullen komen om een tochtje over de Korte Vliet te kunnen maken.
Vragen:
Welke maatregelen nemen de gemeente Leiden en Voorschoten om de snelheid van autoverkeer te matigen bij de oversteekplaats voor voetgangers en fietsers?
Welke maatregelen nemen de gemeente Leiden en Voorschoten om autoverkeer erop te wijzen dat er een drukke oversteekplaats voor voetgangers en fietsers de weg kruist?
Welke maatregelen nemen de gemeente Leiden en Voorschoten om het zicht op de oversteekplaats voor al het verkeer (auto's / fietsers / voetgangers) te verbeteren, met name voor verkeer vanuit Leiden richting Voorschoten vanwege de de bocht vlak na de tunnel onder de Groote Vink?
Opmerking:
Bij onvoldoende maatregelen is dit kruispunt in potentie gevaarlijker dan de huidige situatie met oversteekpunten. Het zou zeer bezwaarlijk zijn als door onvoldoende rekening hiermee te houden de gemaakte plannen hierdoor niet zijn doel halen en de veiligheid van fietsers en voetgangers niet verbeterd wordt (of zelfs verslechterd).
Met vriendelijke groet,
Frank van den Berg
