Ga naar de hoofdinhoud

Rustige woonwijk verdraagt geen onveilig snelverkeer, dus ook geen

Van "Veilig fietsen Potgieterlaan - Jan Wolkersstraat"

Ga naar het project

  1. De meeste bewoners hier op de Potgieterlaan en Jan Wolkersstraat willen wel een fietsverbinding achter de Verleyding Flat langs, zodat het doorgaand fietsverkeer door het Schrijverspark beperkt wordt, maar geen snelfietsverkeer. Het is een woonwijk (autoluw, stapvoets rijden, 30 km max is al teveel), elke uitnodiging om sneller te gaan rijden/fietsen, heeft negatieve gevolgen voor de veiligheid van onze bewoners (omwonenden en viervoeters). Nu wordt er rustig gereden door fietsers, alleen de brommers en de scooters die snel rijden veroorzaken soms overlast en maken het onveilig. Er is hier niemand die een geasfalteerde fietssnelweg verbinding wil. Er is nauwelijks overlast door auto's, vanwege bestemmingsverkeer omwonenden.
  2. De overkant langs het spoor (oostkant) is de enige locatie waar het eventueel zou kunnen eventueel in combinatie met een fiets/voetganger-verbinding bij de Verleyding flat. De aansluiting op de Haagweg en het Noordeinde kan dan redelijk probleemloos worden aangelegd, want voor een veilige aansluiting van de Potgieterlaan op de Haagweg is nauwelijks een betere oplossing te vinden gezien de ingewikkelde verkeerssituatie op de kruising, Haagweg, Morsweg/Rijnzichtbrug, spoorlijn en Noordeinde. Ook niet door de tijdelijke aanleg van een extra brug met verkeerstechnisch vreemde bochten, er ligt er al een, en dit maakt het uit- en inrijden van verkeer en voor de bewoners van het Spoorweghavenpad nog problematischer dan het nu al is Logisch zou zijn eerst te wachten op de uitkomst van de plannen voor de autoluwe binnenstad met al haar consequenties voor het in- en uitgaande stadsverkeer en het openbaar vervoer. Eind van dit jaar gaat ook de zuidelijke rondweg open zodat er waarschijnlijk minder zwaar verkeer over deze route gaat. Het ligt voor de hand om het busverkeer vanaf de Morsweg in een richting te laten rijden omdat de Rijnzichtbrug veel te smal is en de situatie voor fietsverkeer anders niet verbetert.
  3. De huidige klinkerbestrating van de Jan Wolkersstraat en de Potgieterlaan voldoet, ligt er nog niet zo lang, onlogisch om hier grote kostbare ingrepen te doen, dus geen verbreding van 60 cm of asfaltering. De natuur- en hondenliefhebbers willen ook geen smallere groenstrook. Afwisselend maaibeheer wordt toegejuicht, evenals meer aandacht voor biodiversiteit, aanplant van vruchtdragende struiken voor insecten en vogels en de aanleg voor natuurvriendelijke oever van de Spoorweghaven, zodat de natuur hier ook meer kansen krijgt en meer afwisseling krijgt.
  4. Er is een unieke kans om een waterverbinding tussen Spoorweghaven en Schrijverspark tot stand te brengen, dit kan deels met een duiker en het vrijmaken van waterlopen al of niet gecombineerd met een fietsbrug zonder dat daarvoor bomen gekapt hoeven te worden. Het veldje verdient aandacht door een natuurlijker inrichting, het wordt nu uitsluitend gebruikt voor loslopende honden en dumping van zwerfafval, zodat het niet meer uitnodigt om dit te doen. De waterkwaliteit en waterbodem van de Spoorweghaven zou onderzocht moeten worden, er zijn aanwijzingen van sterke vervuiling van het slib dat op de bodem ligt. Eventuele sanering en baggerwerk zou de waterkwaliteit ten goede kunnen komen.

Wij zijn benieuwd wat de feedback van bewoners en omwonenden op dit plan gaat opleveren. We hopen op een goede samenwerking!

Met vriendelijke groet,

Rudolf Tenzer

Mede namens de bewoners van het Spoorweghavenpad.

Reacties

Delen

Geplaatst door

Huidige status

voorgesteld