Raad en/of college wegen af en besluiten
Van "Handreiking samenwerken met de stad"
Ga naar het project

Participatie is geen vervanger van de vertegenwoordigende democratie: de gemeenteraad heeft het mandaat van de kiezer en besluiten over wat de gemeente doet. Het stadsbestuur haalt de belangen op en weegt deze af. Dit kan betekenen dat niet iedereen tevreden is over het uiteindelijke besluit. Participatie moet daarom beoordeeld worden op het proces en niet op de uitkomst.
Wat is daar voor nodig?
Graag ontvangen we uw ideeën over dit thema. In de bijlage rechts onderaan deze pagina vindt u wat we tot nu toe daarover hebben opgeschreven.

Reacties(6)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Tom van Alphen
Geplaatst door:Tom van Alphen
3 jaar geleden
Het is juist dat participatie geen vervanger is van de vertegenwoordigende democratie. Ik denk wel dat de vertegenwoordigende democratie uitspraken tijdens een participatieproces ook dient waar te maken en niet zonder uitleg tot andere besluiten kan overgaan. Natuurlijk kunnen zij tot andere besluiten komen, maar dan is van belang voor het vertrouwen in elkaar dat er een duidelijke terugkoppeling volgt naar de participanten.
Profiel van Gemeente Leiden Ansâr Ahmadali
Geplaatst door:Gemeente Leiden Ansâr Ahmadali
3 jaar geleden
@Tom van Alphen Eens, ik denk dat we dit goed hebben verwoord bij basis op orde. De omgevingswet stelt hier ook aan zowel gemeente als initiatiefnemers straks eisen aan. Het plan is om de terugkoppeling voorafgaand aan besluitvorming te laten plaatsvinden en vast te leggen in participatierapportages.
Profiel van Rinny Kooi
Geplaatst door:Rinny Kooi
3 jaar geleden
Ik twijfel over de participatie op deze manier. Dit omdat ik merkte dat een bewoner die gebruikte om de buren te pesten. Er werk een klacht gemeld die onzin was en ook een over een onderwerp wat niet aan de orde was. Dat was ook pesten
Profiel van Gemeente Leiden Ansâr Ahmadali
Geplaatst door:Gemeente Leiden Ansâr Ahmadali
3 jaar geleden
@Rinny Kooi Dat klinkt als een vervelend verhaal. Ik hoop dat de personen in kwestie er uit zijn gekomen.
Profiel van Theo Mul
Geplaatst door:Theo Mul
3 jaar geleden
Je kunt in een gemeenschap zelden iedereen tevredenstellen. Wat bestuurlijk altijd belangrijk blijft, is dat je een besluit deugdelijk kunt motiveren/onderbouwen. Een transparante belangenafweging is hierbij behulpzaam.
Profiel van Teun Bruna
Geplaatst door:Teun Bruna
3 jaar geleden
Als het gaat over gemeenschap hebben jullie het over wonen, werken, ondernemen en verblijven. De gemeenteraad is gekozen door de inwoners en zou primair de belangen van deze groep moeten behartigen en niet die van mensen van buiten die hier werken, ondernemers van buiten, projectontwikkelaars of toeristen.
