Ga naar de hoofdinhoud

Overige aandachtspunten

Van "1e fase verkeersonderzoek"

Ga naar het project

Heeft u nog andere aandachtspunten die we mee kunnen nemen in het verkeersonderzoek, dan horen wij die graag.

Reacties(15)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van bert lastdrager
Geplaatst door:bert lastdrager
5 jaar geleden
Waarom kan ik geen reactie geven op voorstellen van anderen? Als ik de knop "reageer' aanklik sta ik vast. De uitgebreide reactie van Joan Goselink onderschrijf ik in algemene zin. Maar vragen suggesties kan ik niet kwijt. Tenzij ik dat hier moet doen. En dan kortheidshalve: 1. hij heeft het over autoluw en wekt de suggestie dat er dan ook weinig auto bezitters gaan wonen. Ik denk dat autoluw betekent dat er zo min mogelijk autobewegingen kunnen plaatsvinden. Wat dat overigens waard is, zien de bewoners van Nieuw Leyden. Is ook redelijk autoluw totdat het onzalige Lead project 10 jaar later op de proppen komt. En dan nog los van de meer dan idiote hoogte. Ver boven de de nog niet zo lang geleden vastgestelde bouwhoogte van 70 m. in Leiden. Kortom.... de "overheid' is een tamelijk onbetrouwbare raadgever. 2. Uit nagenoeg alle commentaren en voorstellen blijkt het Wernink project voor grootschalige woningbouw tamelijk ongeschikt en buitensporig kostbaar i.v.m. verkeersmaatregelen. In de voorlichtingsbijeenkomst in oktober op het Wernink terrein zei een gemeente vertegenwoordiger dat die kosten heel erg meevallen want de provincie subsidieert die extra's. Alsof dat geen gemeenschapsgeld is!!!
    Profiel van Joan Goselink
    Geplaatst door:Joan Goselink
    5 jaar geleden
    /Users/joangoselink/Pictures/Foto's-_thumb_660c.jpg /Users/joangoselink/Pictures/Foto's-_thumb_660d.jpg /Users/joangoselink/Pictures/Foto's- -thumb_6608.jpg HOE KAN IK FOTO'S TOEVOEGEN? Inhoudelijke reactie m.b.t. beoogde woningbouw op Werninkterrein Opmaak: Joan Goselink (i.s.m. meerdere bewoners Morswijk) d.d. 02-02-2021 Inleiding: De informatie verstrekt tijdens de digitale info-sessie eind januari 2021 was begrijpbaar. Jammer was wel dat deze informatie zich nog steeds maar enkel beperkt tot de opties “buurtontsluitingsweg” en dat er hierbij geen inhoudelijke onderbouwing was. Welke informatie is primair gewenst en noodzakelijk? En op welke basis berekenen? Voor de verdere (resp. voorlopig definitieve) uitwerking is meer input nodig v.w.b. de te verwachten verkeers-intensiteiten, vanuit de nieuwbouwbuurt en bedrijventerrein zelf, maar nog nadrukkelijker wat deze zal zijn/worden op de route Dr. Lelylaan-Churchillweg. De capaciteit van deze route wordt sterk bepaald door het gemeentelijk beleid omtrent - een verkeersluw Centrumgebied én - de doorstroming op de route Voorschoterweg-Lammenschansplein - Europaweg (m.n. verbredingen aan wegen en Lammenschansbrug). Dichterbij het project Werninkterrein ook het volgende: Vanuit de gemeente heb ik al ruim een jaar geleden vernomen dat er gedacht wordt aan het verbeteren van de doorstroming op de gehele lengte van de Dr. Lelylaan. Opties zouden zijn: -verdubbeling rijstroken, het vervangen van de fietstunnels door autoverkeertunnels (omkering van hoogtes weg en fietspad en daarbij aanpassingen van buurtweg-aansluitingen c.a.) en wat nog meer!? Realisatie van een en ander zou al binnen een tijdsbestek van 4 á 6 jaar kunnen zijn! Nu inhoudelijk inzoomend op de hoofdontsluitingen van het woningbouwproject: De insteek van deze memo is te kijken naar realiseerbare én realistische mogelijkheden, en daarbij ook kijkend naar de noodzaak, de wenselijkheid en de kosten van een en ander. Dit gerelateerd aan de drie opties als voorgesteld in de presentatie. De basisuitgangspunten voor mijn verdere uitwerking zijn: 1. Een enkele verkeersaansluiting voor autoverkeer op de Dr. Lelylaan is voldoende. 2. Een fiets- voetgangerstunnel (tevens calamiteiten-?) is wenselijk. 3. Een goede fietsverbinding tussen deze buurt en stations resp. winkelcentra is noodzaak. Een en ander is schetsmatig uitgewerkt. Zie de schetsbladen 1, 2 en 3. Een toelichting op deze punten volgt hieronder. Ad 1. Er is maar één enkele verkeersaansluiting nodig, en wel op de Dr. Lelylaan. Waarom? Het Werninkterrein wordt bebouwd met ca. 600 WE (wooneenheden). Of is het 700 respectievelijk 740 WE, zoals in de afgelopen maanden vaker wordt genoemd? Deze nieuwe buurt wordt ‘verkeersluw’ ontworpen, in verhouding dus duidelijk minder auto’s resp. autobewegingen naar en vanuit de buurt. Eén verkeersaansluiting op een wijkontsluitingsweg c.a. zou toch voldoende moeten zijn voor dit aantal auto’s. Waarom ik dit denk? Er zijn in Leiden meerdere buurten en wijkjes die met minimaal dezelfde of nog meer WE ook maar één enkele aansluiting op een buurtontsluitingsweg of wijkontsluitingsweg hebben. Grotere wijken hebben slechts twee aansluitingen op een verkeershoofdweg. Voorbeelden hiervan zijn v.w.b. buurten resp. wijkjes: buurt Waardeiland (1 aansl.), buurt Slaagwijk/Merenwijk (1 aansl.). Wat betreft een deel van een wijk resp. grotere wijken: Lage Mors incl. Bockhorst (3 aansl.), Hoge Mors incl. Koppelstein en CBR-locatie etc. (2 aansl.), Stevenshof geheel (2 aansl.) In de eerste opzet van deze buurt werd gesproken over één verkeersaansluiting op de Amethistkade/Hoge Mors. Nú zou blijken dat deze ene aansluiting niet voldoende is en dat er aanvullend een (volledige) aansluiting nodig is op de Dr. Lelylaan. Kan dit ook omgekeerd worden? Is een aansluiting enkel op de Dr. Lelylaan ook mogelijk? In mijn ogen wel. Deze aansluiting op de Dr. Lelylaan is enkel voor autoverkeer. Fietsers en voetgangers maken gebruik van de fiets- voetbrug naast de spoorbrug over de Dr. Lelylaan en/of de voetgangerstunnel onder de Churchillbrug. Dit geeft de VRI (verkeersregelinstallatie) op deze aansluiting de mogelijkheid heel snelle doorstroom-cyclussen te draaien. Om al deze genoemde redenen moet een enkele aansluiting rechtstreeks op de Dr. Lelylaan kunnen volstaan voor deze buurt Werninkterrein met 600 tot 740 WE, én ook nog verkeersluw ontworpen. De technische uitwerking (zie BLAD 1 en 2) van een en ander: De autoverkeer-aansluiting op de Dr. Lelylaan, uitgevoerd met een VRI, kan gerealiseerd worden binnen de bestaande eigendomsgrenzen van de Amphoraweg (incl. trottoirs wordt dit moeizamer). Het wordt een ‘normale kruising met voorsorteerstroken’. Het vervolg van de route richting Werninkterrein is geschetst conform een van de gepresenteerde verkeersschetsen van de gemeente/ontwikkelaar, met een bocht naar rechts richting spoordijk. In deze bocht lijkt een rotonde op zijn plaats voor het “bedrijfsverkeer” richting autogarage en de overige bedrijven aan de Amphoraweg. Een en ander is duidelijker weergegeven op BLAD 2, een uitsnede uit BLAD 1. Voor het vervolg van de verkeersweg loopt deze langs de onaantrekkelijke achtergevels van de bedrijven Amphoraweg 5 t/m 17. Dit is eigenlijk een aanfluiting voor de entree-route naar deze te ontwikkelen buurt! Voor het kunnen realiseren van deze rotonde en verdere verloop van de verkeersweg naar het Werninkterrein moet minimaal het perceel met gebouwen Amphoraweg 3 aangekocht en gesloopt worden. Dan lijkt het zinvol te overwegen de percelen Amphoraweg 5 t/m 17 ook op te kopen, gebouwen te slopen en hier ook de eigentijdse woon- resp. werk-gerelateerde nieuwbouw te realiseren. Als deze keuze werkelijk zou worden gemaakt, dán is het de tijd om een heroverweging op de situering van deze verkeersweg te maken. Dit kan aanleiding zijn de verkeersweg toch op of nabij de huidige Amphoraweg te realiseren. Zie nu het schetsontwerp op BLAD 3. Zolang er bedrijven aanwezig zijn aan de waterzijde van deze weg zal hier een afgescheiden veilige bedrijfsweg nodig blijven. Hier alvast een optie: Al het verkeer gaat over één rijstrook richting Werninkterrein. Op de terugweg wordt een harde scheiding aangebracht tussen een normale verkeersstrook én de gereserveerde rijstrook voor bedrijfsleven resp. laden en lossen. Een volledig nieuw op te bouwen verkeersweg nabij de spoordijk, een dure (tussentijdse) oplossing, is nu niet nodig. Besparing op exploitatiekosten. Hier nog een extra puntje van aandacht m.b.t. de verkeersschetsen, BLADEN 1 t/m 3 Zodra álle bedrijven op het huidige bedrijventerrein, ook aan de waterzijde, zijn uitgekocht en dit terrein ook is getransformeerd naar een mooie woonbuurt, dan kan de Amphoraweg over de gehele lengte worden aangepast tot de dan meest gewenste uitvoeringsvorm. Maar dan zijn we zeker een of twee decennia verder. Ad 2. Een fiets- voetgangerstunnel (calamiteiten-?) in de spoordijk is zeer wenselijk. Eigenlijk behoeft dit weinig toelichting. Het Werninkterrein wordt gepresenteerd als toekomstige duurzame wijk, verkeersluw, met extra goede ontsluiting voor fietsers en voetgangers. Een autoverkeer-ontsluiting op deze plek is niet nodig (zie ad 1.) Het winkelcentrum Diamantlaan ligt net achter de spoordijk op fiets- en loopafstand. De dichtstbijzijnde bushalte ligt aan de Smaragdlaan, ook net achter de spoordijk, t.h.v. de Amethistkade. Een fiets- voetgangerstunnel in de spoordijk is op deze plek dan ook zeer gewenst. Tegelijk is dit een mooie fiets-ontsluiting richting de hele wijk Hoge Mors, de Stevenshof, Valkenburgsmeer, de kust, etc. Maar ook de bewoners van de wijk Hoge Mors kunnen goed, en graag, gebruik maken van deze tunnel om gebruik te kunnen maken van de ‘beoogde extra’s’ in de nieuwe buurt, zoals de Waterpromenade met horeca etc. Wat betreft de realisatie van deze tunnel: Deze fiets- voetgangerstunnel zal duidelijk goedkoper te realiseren zijn dan een in de vorm van een volledige verkeerstunnel. In de hier vrij hoge spoordijk is deze fiets- voetgangerstunnel uit te voeren als een ‘perstunnel’. Dit is meermaals als zodanig uitgevoerd in het land. Dit ontwerp geeft veel minder uitvoerings-verstoring in de buurt, is in een veel kortere tijdspanne te realiseren en geeft geen verstoring in de treinenloop. En dus goedkoper. Het vrijvallende budget, gerelateerd aan de nu nog beoogde verkeerstunnel, kan dan goed gebruikt worden voor de realisatie resp. kwaliteitsverhoging van overige fiets-ontsluitingen van de buurt. Zie het volgende aandachtspunt. Deze tunnel zou qua hoogte nog opgewaardeerd kunnen worden voor eventueel noodzakelijk geacht calamiteiten-verkeer. Ad 3. Een goede fietsverbinding met de NS-stations én grotere winkelcentra is noodzaak. Ook dit punt behoeft eigenlijk weinig toelichting. Met de verkeersluwe opzet van deze buurt wordt het noodzakelijk een goed en volwaardig bereikbaarheid-alternatief te hebben voor de fietser en voetganger. Met name is dan de bereikbaarheid van openbaar vervoer en de grotere winkelcentra belangrijk. Past daarmee goed binnen het kader “duurzame mobiliteit”. Een ‘snel’-fietspad langs het spoor naar beide stations Centraal en De Vink en naar de winkelcentra Stevenshof en StadsCentrum kan aan deze voorwaarden te voldoen. Maar dan wel onder de conditie van een ongelijkvloerse kruising met de Dr. Lelylaan én een fietsviaduct over de Rijn t.h.v. spoorbrug De Vink. Voor de extra financiën kan geput worden uit de meevaller als genoemd onder punt Ad 2. Het laatstgenoemde viaduct kan zodanig slank ontworpen worden dat dit niet strijdig zal zijn met de belangen van provinciale Waterstaat. Deze optie geeft een ieder (van het kind tot de oudere) de mogelijkheid om zonder gevaarlijkere fiets- voetgangersoversteken van een verkeersweg een basis-voorziening te bereiken (scholen, winkels, sport, etc.) Tenslotte nog een opmerking/vraag die eigenlijk als eerste genoemd had moeten worden. Is het Werninkterrein werkelijk wel zo geschikt als woningbouwlokatie? Het is een goed besluit geweest om te bekijken wat de bouwopties voor de locatie Werninkterrein zijn. Woningbouw was hierbij de primaire wens. Alles is te maken, te breken. Maar is deze optie nog wel acceptabel, nog wel realistisch? Enkele argumenten tot verandering in dit beleid zijn: - Een moeilijker haalbare grondexploitatie vanwege de situering; - Moeilijke resp. dure verkeerontsluiting; - Om deze reden: een constateerbare tendens tot verhoging van het gewenste dan wel noodzakelijke aantal wooneenheden (600, 700,740, ???); - Een lokatie met de nodige “hinder-”zones zoals van: de bestaande bedrijven, de spoorlijn, het water (provincie); - Weggestopt achter een bedrijventerrein, groter dan deze woonbuurt zelf; - Verkeerontsluiting over een “achterlangs-“weg (langs achterzijde bedrijfspanden) óf via een aangepaste bedrijfsweg. Bovenstaande zou reden moeten zijn om de situering van deze woningbouwlokatie te heroverwegen. Andere opties zijn o.a.: - Alle aanwezige bedrijven verplaatsen naar een andere bedrijvenlokatie bijv. Rooseveltstraat, of lokatie Holiday Inn, en dan een grondexploitatie maken voor woningbouw op het gehele gebied; - bedrijven van Rooseveltstraat verplaatsen naar deze locatie, en op de lokatie Rooseveltstraat woningbouw realiseren (is ook huidige wens van gemeente) - ??? Tot zover ‘de vertaling van hersenspinsels naar tekst’. Een bilateraal overleg n.a.v. deze memo wordt dezerzijds, samen met enkele buurtgenoten, gewaardeerd In afwachting hiervan. Groet.
    • 2 likes
    @Joan Goselink Een mooi alternatief. Ik zie hier en daar nog wel puntjes, o.a. wat Bert Lastdrager hieronder ook al aangeeft aangaande het te verwachten autobezit van de wijkbewoners. Toch lijkt het me grotendeels haalbaar, vooral wanneer de bedrijven van de Amphoraweg verplaatst worden naar een andere locatie. In dat geval kun je een prachtige 'toegangsavenue' maken op de huidige Amphoraweg die aansluit bij de uitstraling van de wijk. Zeg nou zelf? Wie zit er te springen om pal naast een industrieterrein te gaan wonen? De naastgelegen spoorbaan, waar zelfs hogesnelheidstreinen overheen gaan, komt daar nog eens extra bovenop als negatieve factor. Feitelijk moeten óf alle bedrijven daar weg óf moet het hele terrein bedrijfsterrein worden. In beide gevallen volstaat de Amphoraweg als ontsluiting. In geval van een volledige woonbestemming kan de Amphoraweg-ontsluiting aangevuld worden met verschillende fietsontsluitingen die ook geschikt kunnen worden gemaakt voor gebruik bij calamiteiten. Dure en omslachtige fratsen met bruggen en tunnels zijn dan allemaal niet nodig. Het bedrag dat hiervoor is gereserveerd kan gebruikt worden om bedrijven uit te kopen en/of te verplaatsten.
    • 1 like
    Aangezien het een autoluwe wijk gaat worden, heb ik wat suggesties die fietsen aantrekkelijk maken. 1. Een fietsbrug richting De Grote Vink. Door deze dicht tegen de spoorbrug aan te bouwen, blijft het zicht voor de scheepvaart goed. Het geeft bewoners een snelle route richting station De Vink. Zodat trein een alternatief voor auto wordt. 2. Zoals de bewoners van de Transvaal voorstellen: ontwerp een mooie fietsbrug over de Dr. Lelylaan. 3. Als alternatief daarop: een fietstunneltje onder de Lelylaan door. Naar het voorbeeld van de andere tunnels in de omgeving.
    • 4 likes
    Profiel van at de jong
    Geplaatst door:at de jong
    5 jaar geleden
    AA) Kritiek op de online meeting d.d. 21 januari 2021: - De gemeente had vooraf en schriftelijk moeten communiceren met de bewoners via de website wat de voorlopige resultaten waren van het verkeersonderzoek. Wat de gemeente nu doet is het houden van een vergadering zonder agendastukken met het gevolg dat de bewoners onvoorbereid moesten deelnemen aan de online vergadering. Dit moet niet meer gebeuren bij de volgende vergadering en verwacht mag worden dat de gemeente de rapportage van het verkeersbureau/gemeente over de diverse opties op de website heeft staan voordat de vergadering wordt gehouden. - de online vergadering verliep onacceptabel, slechte geluidskwaliteit, geen reeele mogelijkheid om commentaar te geven, de mogelijkheid om via een chat meer uitgebreid commentaar te geven was niet vooraf aangekondigd in het rondschrijven waarin de online vergadering was aangekondigd (kenmerk 2020-4565). Ik ontdekte tijdens de online vergadering dat er chatcommentaren van bewoners waren. - de inspreekmogelijkheid was niet aangegeven in het rondschrijven terwijl dit werd gesteld op de online vergadering. - essentieel bij het onderzoek naar de diverse opties voor ontsluiting is het verkeersonderzoek dat door bureau Megaborn wordt uitgevoerd en het was niet meer dan logisch geweest (en noodzakelijk uit oogpunt van transparantie) als er een vertegenwoordiger van dit bureau aanwezig was geweest maar dit was niet het geval. Ook werd niet aangegeven waarom het onderzoek van het verkeersbureau aanzienlijk was vertraagd. De gemeente doet geen enkele moeite om transparant te zijn. BB) wat doet de gemeente met de commentaren die door bewoners op de website worden gegeven ? - verwacht mag worden dat de gemeente specifiek en inhoudelijk reageert op de reacties die op de website zijn gegeven en dat deze reacties op de website worden gezet en voordat de volgende online vergadering plaatsvindt. Dit om een effectieve en inhoudelijke (vervolg) communicatie mogelijk te maken op de volgende online vergadering. Nog beter zou zijn als de gemeente zou reageren op de reacties voor zover dit nu al mogelijk is. CC) Commentaar op diverse mededelingen die werden gedaan op de online vergadering. - er werd gesteld dat een ontsluiting via alleen een tunnel niet voldoende was en dat een ontsluiting via een brug over de rijn naar de haagweg wel voldoende zou zijn. Waarop is dit gebaseerd ? Is dit een conclusie van het verkeersbureau Megaborn ? Het gestelde dat alleen een tunnel niet voldoende zou zijn is in strijd met het gestelde in onderstaande verkeersonderzoek. In het verkeersonderzoek Mors van 14 nov. 2019, versie 16-3-2020 staat in para 3.2 staat het volgende over de ontsluiting via de Smaragdlaan: 1) quote de ontsluiting van het werninkterrein via een tunnel onder het spoor komt uit op de smaragdlaan. de gemeente catagoriseerd de smaragdlaan als een 'gebiedsontsluitingsweg'. de smaragdlaan heeft nu een lage verkeersbelasting van 5000 voertuigen per 24 uur. ter vergelijking: de dr. Lelylaan heeft een verkeersbelasting van 26000 voertuigen per 24 uur. unquote 2) in para 3.4 wordt vermeld dat de ontsluiting van het werninkterrein alleen mogelijk is met een verbinding naar de Hoge Mors onder het spoor. DD) de ontsluiting via alleen de Amphoraweg. In een email dd. 30 nov. 2020 heeft de project manager Carlo Cornelis mij geinformeerd dat deze ontsluiting zou worden onderzocht door het verkeersbureau Megaborn maar deze optie werd niet als optie gepresenteerd op de online vergadering d.d. 21 jan. 2021. De wijk de Coebel heeft circa 500 woningen en is vergelijkbaar met de ontsluiting van het werninkterrein via de amphoraweg omdat de Coebel ook maar 1 ontsluiting heeft naar de Churchilllaan. Het lijkt dat ontsluiting via alleen de amphoraweg wel een mogelijkheid is en de vraag is op basis waarvan deze optie is komen te vervallen.
    • 5 likes
    Profiel van R. A
    Geplaatst door:R. A
    5 jaar geleden
    Is er ook nagedacht over eventuele gevolgen zoals sluiproutes die mensen gaan nemen met de toenemende verkeersdrukte in de wijk? De Hoge Morsweg is bijvoorbeeld nu een fijne rustige straat met alleen bestemmingsverkeer waar veel ouderen en jonge gezinnen wonen. Maar straks met de grote kans op meer verkeersdrukte kan dit veranderen en een straat worden die veel mensen graag gaan gebruiken als sluiproute. Dat betekent voor de bewoners veel meer verkeershinder dan nu.
    • 4 likes
    Profiel van Patricia Bijker
    Geplaatst door:Patricia Bijker
    5 jaar geleden
    In de Hoge Mors worden de komende jaren veel nieuwbouwprojecten met honderden nieuwe woningen gerealiseerd. Daarnaast komt er misschien nog een Internationale school en ook deze kinderen worden allemaal met de auto gebracht. Hierdoor zal de verkeersdrukte in de Hoge Mors echt enorm toenemen, terwijl het nu in normale tijden al lastig is om in de spits de wijk uit te komen. Daarom nogmaals een beroep op de gemeente om de optie 'De Groote Vink' met de provincie echt uit te zoeken en daar werk van te maken! Op de korte en lange termijn is in het kader van leefbaarheid dit echt de beste optie voor iedereen. Een fietstunnel naar de Hoge Mors is natuurlijk een mooie aanvulling, maar auto's die zijn er al meer dan genoeg.
    • 7 likes
    Ik hoop dat er goed gekeken wordt naar het effect van verschillende opties voor de omliggende wijken. In de hoge mors wordt op dit moment nieuwe woonruimte ontwikkeld op de plek van het Robijnhof. Dit leidt logischerwijs ook tot meer verkeer (rond de Amethistkade). Daarnaast gaat het gebied rondom het diamantplein ook op de schop en komen er woningen. Dat zal ook tot extra drukte leiden van en richting de dr. Lelylaan. Tijdens de spits staat het hier al volledig vast. Met nog meer verkeer dat de wijk uitgaat/inkomt, zal dit alleen nog maar toenemen. Niet alleen de in toekomstige woonwijk op het Werknikterrein zullen jonge gezinnen wonen, ook in de hoge mors wonen gezinnen met kinderen. Indien een tunnel een concrete optie wordt, dan ook graag kijken naar een betere verkeerssituatie in de hoge mors en meer specifiek de amethistkade (ook autoluw). Het mooiste zou zijn als de tunnel onder het spoor uitsluitend voor fietsers bestemd wordt, zodat het autoverkeer niet toeneemt in de omliggende wijk. Dit zou dan aanvullend kunnen zijn op een brug voor autoverkeer.
    • 6 likes
    Profiel van Luuk Jacobs
    Geplaatst door:Luuk Jacobs
    5 jaar geleden
    Werninkterrein? Transvaal 4! Toen de Dr. Lelylaan er nog niet was heette de Amphoraweg nog gewoon Morsweg. Het Werninkterrein is voor ons gewoon een stukje Transvaal (leuk om daar in de straatnamen straks ook wat mee te doen, daar hebben we ook wel ideeën over). Maar dat is niet de enige reden dat we in Transvaal warme belangstelling hebben voor de ontwikkeling van het Werninkterrein. We zien dat voor een wijk die autoluw moet worden dé fietsontsluiting naar de binnenstad door onze wijk loopt; onder het motto: in-twee-minuten-aan-de-tappas. De route over de Morsweg is ook de koninklijke weg om andere Leidenaren te verleiden om naar Transvaal 4 (uh, het Werninkterrein) te komen. De gemeente is tot onze vreugde hard aan het werk om de het overtollige autoverkeer van de Morsweg te vegen, daarmee wordt de loper uitgerold. De fietsers zijn bij ons van harte welkom. Kortom variant 1 en 2 zijn favoriet. Daarbij spreekt het voor ons voor zich dat de fietsers dan ook op koninklijke wijze met een prachtige brug over de Dr. Lelylaan worden gebracht. Die brug wordt van zelf het visitekaartje voor de duurzame wijk. Het loont om daar in te investeren. Met vriendelijke groeten uit Tranvaal, Luuk Jacobs 06 - 422 38 202
    • 3 likes
    Profiel van bert lastdrager
    Geplaatst door:bert lastdrager
    5 jaar geleden
    Als een nieuw bedrijventerrein ( Roosevelt en Amphora) niet haalbaar blijkt ( gaarne aantonen), dan een heel ander plan. Een sport- en recreatiegebied. Twee noodlijdende tennis clubs(ZW en Stevenshof) moeten fuseren en een nieuwe locatie op Wernink. Kan meteen paddelbanen gemaakt worden.. Lichet dwang zoals bij Voetbal Vitaal kan hier ook. De 'ijsbaan 'naast de tennis verplaatsen naar Wernink en comboneren met skeelerbaan. Mocht het gaan vriezen (wanneer?) baan onder water en klaar. Aan de kade watersport en -recreatie. Speeltuin. Restaurants en boetiekachtige winkels. En kleinschalige specifieke senioren bouw met brede gezondheidsvoorzieningen. Hoeft alleen variant 2: ontsluiting Amphoraweg en fiets-voetgangers tunnel onder spoor. Op de vrijgekomen locaties Dobbedreef en Schubertlaan woningbouw realiseren. Neem dan ook meteen het voormalige Crescendoterrein aan de Saffierstraat neem in de planontwiikeling. Geen dure verkeersmaatregelen nodig.
    • 2 likes
    @bert lastdrager watersport- en recreatie, speeltuin, boetiekachtige winkels, restaurants: die senioren zullen hier niet blij mee zijn. Ik ben bang andere bewoners van de wijk aan weerszijde van het water ook niet, aangezien zij vooral zomers daarvan in de zich over het water verplaatsende herrie zullen bevinden.
      Brug naar ‘de Groote Vink’ opnieuw bespreken of mogelijkheden voor een tunnel naar ‘de Grote Vink’ onderzoeken Van de beschikbare drie opties is de ‘omgelegde Amphoraweg en tunnel naar de Mors’ naar mijn idee de beste, meest veilige en minst overlast gevende oplossing. Een alternatieve blijft toch een gecombineerde ontsluiting via de (omgelegde) Amphoraweg en een brug aan de west kant, bij ‘de Groote Vink’. Het terrein waarop het gebouw ‘de Groote Vink’ staat heeft gedurende mijn hele leven al geen actieve functie meer en is daarom perfect geschikt. Een aansluiting voor zowel fietsers, voetgangers als autoverkeer op het bestaande wegennet kan eenvoudig worden gemaakt. Er is immers meer dan voldoende ruimte voor een kruispunt zonder ook maar een omwonende tot last te zijn, in tegenstelling tot wat het geval is aan de Haagweg. Op de digitale bijeenkomst vernam ik dat de belangrijkste bezwaren voor deze optie vanuit de Provincie komen en verband houden met het zicht van het scheepvaartverkeer. Ik denk dat het een goed idee is wanneer de Gemeente hierover nogmaals met de Provincie en het Waterschap in gesprek gaat. We leven in 2021 en hebben een scala aan digitale middelen tot onze beschikking. Het feit dat een stuurman niet om de hoek kan kijken hoeft in de eenentwintigste eeuw echt geen probleem te vormen en er zijn voldoende oplossingen voor dit ‘obstakel’ te bedenken. Het feit dat een schipper niet om de hoek kan kijken werd in de bijeenkomst expliciet als een gevaar benoemd, maar het creëren van een stadsstrand met grote kans op zwemmers in de vaargeul net achter de betreffende bocht wordt blijkbaar niet als een probleem of gevaar gezien. In dit geval denk ik dat de Provincie en de Gemeente deze optie te snel en zonder voldoende analyse naast zich neer hebben gelegd. In de bijeenkomst werd benadrukt dat de provincie ‘de baas’ is, maar dat betekent niet dat zij niet op andere gedachten kunnen worden gebracht d.m.v. argumentatie en logica. Naast een brug zou ook de mogelijkheid voor een tunnel kunnen worden onderzocht vanaf het Werninkterrein naar ‘de Groote Vink’. Dit zou de bezwaren van de Provincie effectief van tafel vegen. Samenvoegen bedrijventerreinen Amphoraweg en Rooseveltstraat In de chat gedurende de digitale bijeenkomst werd gesproken over de optie om bedrijven van het half lege bedrijventerrein Rooseveltstraat naar het huidige Werninkterrein te verplaatsen. De huidige Amphoraweg biedt in zo’n geval voldoende ontsluiting. Het Wernink ‘schiereiland’ wordt op die manier geheel industriegebied en het veel makkelijker bereikbare terrein aan de Rooseveltstraat kan worden ontwikkeld tot woonwijk. Dit terrein ligt naast een groot winkelcentrum, dichtbij andere voorzieningen en dichtbij de N11 en A4. Het is voor toekomstige bewoners mogelijk ook aantrekkelijker om niet naast een industrieterrein en een drukke spoorlijn te wonen.
      • 9 likes
      Profiel van Patricia Bijker
      Geplaatst door:Patricia Bijker
      5 jaar geleden
      @Tim van Tongeren Helemaal mee eens dat het zicht van de scheepvaart in deze tijd geen excuus mag zijn om deze optie niet verder uit te diepen. Het is de beste en wat mij betreft de enige serieuze optie. En als de provincie niet wil, schakel de overheid in, zij willen toch zo veel nieuwbouw, help dan een handje. Overigens komt de grote scheepvaart zelden tot in de stad maar komt het meestal van de Vliet en gaat het 'zichtprobleem' helemaal niet op.
      • 4 likes
      @Tim van Tongeren Even over dat "stadsstrand". Heeft iemand wel nagedacht hoeveel herrie zich over het water verplaatst, en hoeveel herrie een stadsstrand vooral 's avonds zal geven aan de wijken aan het water? Bij een feest aan het Valkenburgsmeer of in de stad verplaats het geluid zich nu al over onze wijken, laat staan als dat geluid uit de wijk zelf komt.
        Totaal aantal likes: 0, totaal aantal dislikes: 1
        . Je kunt niet langer reageren op ideeën in 1e fase verkeersonderzoek. Je kunt niet langer reageren op ideeën in 1e fase verkeersonderzoek

        Delen

        Geplaatst door

        onbekende auteur op 19 januari 2021

        Huidige status

        voorgesteld