Rijnsburgerweg, oplossing 2 - Fietsverkeer
Van "Wijkontsluiting Rijnsburgerweg | Zweilandlaan"
Ga naar het project

Dit is een mogelijke oplossing voor de wijkontsluiting via de Rijnsburgerweg.
- Fietsverkeer vanuit de Kagerstraat linksaf richting Posthofrotonde maakt nu voor het autoverkeer richting Kagerstraat een onverwachte beweging. Een mogelijke oplossing is om een kort stukje fietspad aan te leggen en de fietsstrook op te heffen.
- Momenteel ontbreekt er een aparte fietsoversteek bij de Houtlaan met de Rijnsburgerweg. Een mogelijke oplossing is om een fietsoversteek aan te leggen.
- De tweerichtingen fietsoversteek bij de Posthofrotonde heeft in de huidige situatie veel oversteekbewegingen. Een mogelijke oplossing is om de rotonde aan te passen en veranderen naar eenrichtingsverkeer voor de fieters rondom de Posthofrotonde.
- Een mogelijke oplossing is om de drie voetgangers- en fietsoversteken (Mariënpoelstraat, Boerhaavelaan en Bargelaan) op de Rijnsburgerweg veiliger in te richten.
- Een mogelijke oplossing om de fietsdrukte te spreiden is door het fietspad aan de noord-westzijde van de Rijnsburgerweg aan te passen naar tweerichtingen, en beide fietspaden langs de Rijnburgerweg te verbreden. In het beleidsprogramma Fiets 2020-2030 staat dit project benoemd.
Ziet u nog andere oplossingen? Laat hieronder een reactie achter.
Reacties(1)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van M. S.
Geplaatst door:M. S.
6 jaar geleden
De poshofrotonde is een gevaarlijke plek. Door de constante stroom van fietsers van drie kanten in de spits en auto’s in lange rijen die er tussendoor trachten te komen, gaat het regelmatig fout tussen beide weggebruikers. Met alle gevolgen van dien.
Ik ben zelf een slachtoffer van een auto die geen voorrang verleende aan een fietser op de rotonde. Ik kwam van de Kagerstraat op het dubbele fietspad en de automobilist keek niet nogmaals links na op rechts voor en achter zich te moeten kijken. Ik was de tweede fietser in het rijtje dat daar reed.
Mijn voorstellen zouden zijn:
1. Rotonde eenrichtingsverkeer voor fietsers maken. Dit scheelt bij het rijden richting het station dat er geen fietser van de houtkwartier zijde/Kagerstraat komt. Dit zal nog steeds een gevaarlijke plek blijven; of
2. Oversteek van fietsers gelijk na het bruggetje op de Rijnsburgerweg met stoplichten. Daar ook een zebra maken voor voetgangers. Dan is er enkel nog een oversteek van fietsers bij de Wassenaarseweg op de rotonde. Dan tevens dit stoplicht afstemmen op het stoplicht Rijnsburgerweg en Bargelaan zodat er een groene stroom is; of
3. De hele rotonde weg en stoplichten op een T-Splitsing. In dat geval het stoplicht ook afstemmen op het stoplicht Rijnsburgerweg en Bargelaan zodat er een groene stroom is. In dit geval dienen alle verschillende weggebruikers te wachten op groen licht en minste kans op ongelukken.
Mijn voorkeur is optie 3 en anders nummer 2.
Totaal aantal likes: 2, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Wijkontsluiting Rijnsburgerweg | Zweilandlaan. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Wijkontsluiting Rijnsburgerweg | Zweilandlaan
Delen
Geplaatst door
Huidige status
voorgesteld
