Mogelijkheid tot hulp bij aansluiting riool aan voorzijde
Van "Hoge Rijndijk tracédeel 2"
Ga naar het project
Een deel van de plannen voor de Hoge Rijndijk behelst het riool vervangen door een gescheiden rioolstelsel. De gemeente schrijft: “Als bewoner kunt u ook helpen om wateroverlast tegen te gaan. U kunt bijvoorbeeld uw regenpijp aan laten sluiten op de rioolbuis voor regenwater. Deze mogelijkheid biedt de gemeente bij elke woning waar een gescheiden rioolstelsel in de straat komt te liggen. U kunt het regenwater ook opvangen in een regenton of door een regenwatervijver aan te leggen in uw tuin. Woont u in een wijk waar een gescheiden rioolstelsel wordt aangelegd? De gemeente adviseert u graag hoe u de werkzaamheden kunt (laten) uitvoeren”.
Bovenstaande is mooi en wellicht dat er voor de bewoners die dat willen ook regentonnen geschonken kunnen worden door de gemeente. Echter, we missen een belangrijk punt mbt de rioolplannen van de gemeente! Zo geldt dat voor een deel van de Hoge Rijndijk (onder andere nummer 135 tm 143) dat de huidige riolering van de woningen zeer verouderd is en aansluit op een zogeheten oud collecteursriool aan de achterzijde (en uitkomt in de Meerburgerstraat). De staat van dit collecteursriool is dermate slecht, dat het aanleggen van een ‘eigen’ riool per woning naar de voorzijde wenselijk is en wordt aangeraden door rioolspecialisten.
Daarom onze vraag en tevens voorstel: In hoeverre is het mogelijk om van de gemeente hulp te krijgen bij de aansluiting op het nieuwe riool aan de voorkant? Wat ons betreft wordt deze mogelijkheid zeker opgenomen /aangeboden in het plan!
