Let op galm op de binnenplaats
Van "Gebiedsvisie Rivierenbuurt"
Ga naar het project
Ik woon ook in Roomburg en wilde graag nog ingaan op het punt over de galm op de binnenplaatsen in de nieuwbouw. Vanuit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit een zeer terecht punt van zorg is. Zelf heb ik op de Campus Leidse Schans (Omegaplantsoen) gewoond en hier hadden wij precies dit probleem.
Ter illustratie: het (deel van) het gebouw waar ik woonde was vijf verdiepingen hoog, ik woonde aan de achterkant (op de vierde verdieping). Daar was een grasveldje met daar achter een sloot. Het grasveldje werd aan drie kanten omsloten door de flat en achterin lag de sloot. Als ik mijn raam open deed en op het gras stonden mensen op normaal volume te praten dan 1) galmde dat heel erg door waardoor het geluid snel hard ging klinken en 2) kon je woordelijk de mensen verstaan, ook als je vier verdiepingen (of meer) hoger woonde. Dit is niet alleen vervelend voor bewoners maar ook voor (de privacy van) degenen op de binnenplaats.
Daarnaast was de galm ook een probleem tussen woningen. Zet je even (vierhoog) je raam open en je buurman aan de andere kant van de binnenplaats heeft muziek op en het raam open dan luister je dus al mee. Terwijl het best een afstand kan zijn, maar door de muren rondom krijg je dit effect. Het geluid draagt erg ver en dat heb je niet altijd door.
En als je dan eens last hebt dan is het lastig te zeggen waar geluid vandaan komt. Zo heb ik destijds gedacht dat de muziek die over de hele binnenplaats galmde van het gebouw naast mij kwam, maar het bleek mijn directe buurman te zijn. Dit kan vanwege het galmende effect ook heel goed andersom gebeuren: iemand ver weg maakt geluid, maar je denkt dat het je directe buren zijn. Bij zoiets moet ik er niet aan denken dat ik eerst alle buren af moet voordat ik er achter ben wie het is. Los nog van het effect als je eens het raam open hebt en wat geluid maakt. Het hoeft echt niet hard te zijn, maar je hoort het al snel overal.
Daarnaast zie ik bij autoparkeren ook nog wel overlast ontstaan van wegrijdende auto’s die ook laat in de avond of nacht nog veel galm geven. Lijkt me niet erg prettig als je vanwege warmte je raam open hebt s nachts.
Kortom, ik hoop dat de gemeente bovenstaande goed meeneemt bij het ontwerp van de nieuwbouw.
