Klimaatbestendig bouwen en inrichten
Van "Lever je bijdrage"
Ga naar het project
Beste,
Graag wil ik aandacht vragen voor het onderwerp klimaatadaptatie. Dit betreft zowel de nieuw te bouwen bebouwing alsook de inrichting in de buurt. Vanuit mijn ervaring in de Beatrixstraat wil ik graag een aantal voorbeelden geven:
1. het is erg belangrijk om huizen niet alleen beter te isoleren tegen de kou, maar er ook voor de zorgen dat huizen niet te veel opwarmen en warm blijven in de zomer. Een andere vorm van isoleren, maar ook bijvoorbeeld groene gevels kan hierbij helpen.
2. regenwater gaat hier rechtstreeks het riool in wat tijdens buien regelmatig voor problemen zorgt; putten die de afvoer niet aankunnen en water wat in de gootsteen omhoog komt. Regenwater in de grond laten infiltreren dmv afkoppelen en bijvoorbeeld het aanleggen van wadi's kan hierbij helpen.
3. in de brede en rechte straten is hier bij zelfs matige wind flinke wind overlast; de voordeur openzetten is daardoor onprettig en er vliegt vaak van alles (afval, zand en stof) door de straat. Meer verspringing in de bebouwing en groen in de straat zou helpen.
Overigens zijn er nog vele andere manieren en voorbeelden. Klimaatadaptatie draagt niet alleen bij aan een beter klimaat, het verhoogt juist de leefbaarheid van een buurt.
