Gelijk Speelveld
Van "Handreiking samenwerken met de stad"
Ga naar het project

Een gelijk speelveld is een voorwaarde voor goede participatie. Dat betekent dat alle betrokkenen gelijke kansen en mogelijkheden hebben om inbreng te leveren. Het belang van de één kan zwaarder wegen dan van de ander. Maar waar een ieder recht op heeft is dat zijn of haar belang gehoord en gewogen wordt.
Wat is daar voor nodig?
Graag ontvangen we uw ideeën over dit thema. In de bijlage rechts onderaan deze pagina vindt u wat we tot nu toe daarover hebben opgeschreven.

Reacties(9)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Jan Pieters
Geplaatst door:Jan Pieters
3 jaar geleden
Het gaat er om dat de mensen zich inleven in de positie van anderen. Ouders zich inleven in die van hun kinderen
De jongeren in Leiden zijn voor een belangrijk deel "passanten" Ze zijn over een aantal jaren weer weg.
Ook jongeren die in Leiden blijven, worden ouder. Ze hebben misschien over 5 of 10 jaar wel dezelfde wensen en behoeften die de huidige "ouderen" hebben.
Profiel van Ilse Rijk
Geplaatst door:Ilse Rijk
3 jaar geleden
De gemeente heeft altijd een voorsprong in informatie. Dit is onontkoombaar. Maar bij participatie hoort het tijdig informeren, delen van informatie, het delen van het complete verhaal. Het kopje "gelijk speelveld" mag wel iets helderder verwoorden dat dit met name geldt voor de gemeente versus andere belanghebbenden. N.b. eigenlijk vind ik "tijdig & compleet informeren door de gemeente" horen bij de basis ipv "gelijk speelveld".
Profiel van Gemeente Leiden Ansâr Ahmadali
Geplaatst door:Gemeente Leiden Ansâr Ahmadali
3 jaar geleden
@Ilse Rijk We hebben dit iets aangescherpt. Er zit sowieso wat overlap in de verschillende categoriën. Zelf ben ik van mening dat de informatiepositie het meest raakvlak heeft met het thema gelijk speelveld. Omdat zonder gelijke informatiepositie er nauwelijks sprake kan zijn van een gelijk speelveld.
Profiel van Bob de Jong
Geplaatst door:Bob de Jong
3 jaar geleden
Een student die zich net heeft ingeschreven krijgt dus evenveel te zeggen als een Leyenaar die hier al 30 jaar woont? Is dat eerlijk? Ik zou als minimum eis voor particpatie stellen dat iemand ten minste 4 jaar in Leiden ingescheven heeft gestaan.
Profiel van Nellie Bel
Geplaatst door:Nellie Bel
3 jaar geleden
@Bob de Jong Ben zelf een Leyenaar die hier al 53 jaar woont. Ik werk er ook met mooie jonge mensen die mij steeds scherp houden en ik hen. Het hebben van goede ideeën zit 'm denk ik niet in leeftijd of andere niet beïnvloedbare factoren. Juist input van verschillende kanten vormt uiteindelijk het best gedragen plan.
Profiel van Bob de Jong
Geplaatst door:Bob de Jong
3 jaar geleden
@Nellie Bel Nellie, dat is wel waar, input is prima. Wat mij dwarszit is wat hierboven staat over belangen: "waar een ieder recht op heeft is dat zijn of haar belang gehoord en gewogen wordt". Wat mij betreft weegt jouw belang dan zwaarder dan het belang van iemand die hier net is, en na enige tijd ook weer vertrekt.
Profiel van Gemeente Leiden Ansâr Ahmadali
Geplaatst door:Gemeente Leiden Ansâr Ahmadali
3 jaar geleden
@Bob de Jong Een begrijpelijk punt. Zouden we de student als groep wel als constante factor kunnen zien? We hebben regelmatig contact met de Pkvv (Plaatselijke Kamer van Verenigingen) die veel studenten vertegenwoordigt. Ook zij hebben dit punt, vind ik, goed op het netvlies.
Profiel van Paula Groenendijk
Geplaatst door:Paula Groenendijk
3 jaar geleden
Ik zou jongeren zeker niet apart houden van de rest van de inwoners. Zo kweek je geen begrip voor elkaar.
Het is voor de inwoners van een studentenstad niet altijd makkelijk om ergens iets van te zeggen. Je hebt het gevoel dat de stad draait om studenten. Wellicht hebben de studenten het gevoel dat alles om de wat oudere inwoner draait. Elkaar bij elkaar brengen en naar elkaars ideeën en verhalen luisteren zou misschien het begrip voor elkaar kunnen vergroten.
Profiel van Gemeente Leiden Ansâr Ahmadali
Geplaatst door:Gemeente Leiden Ansâr Ahmadali
3 jaar geleden
@Paula Groenendijk Goed punt. De omgevingswet moedigt dit ook aan: verschillende belanghebbenden met elkaar, gelijktijdig aan tafel. Aandachtspunt is wel dat de één beter uit de verf komt tijdens overleggen dan de ander.
