Ga naar de hoofdinhoud

Feedback gebiedsvisie

Van "Gebiedsvisie Rivierenbuurt"

Ga naar het project

  1. Ik ben nieuwsgierig naar de trede van de participatieladder m.b.t. de concept-gebiedsvisie van de Rivierenbuurt. En hoe wordt het meedenken dat we nu via deze website doen verder verwerkt? De kwaliteit van de participatie is meerdere malen aan de orde geweest tijdens besprekingen de afgelopen jaren. Ook met de politieke vertegenwoordigers.
  2. Op pag. 20 staat dat w.b. het wonen&voorzieningen er een ruimtelijke opgave is voor een 'gesloten bouwblok'. Wat is de betekenis van deze term?
  3. Ik vindt het ontwerp zoals het er nu ligt een nogal gesloten bouwvorm die de openheid en de ruimtelijkheid in de wijk geen goed doet. Het lijkt een beetje op een soort 'Berlijnse muur'. Als we ontmoeting in de wijk als uitgangspunt in de gebiedsvisie hanteren dan is deze manier van bouwen daar niet erg ondersteunend in. Op mij komt het in ieder geval erg gesloten over en zeker niet stimulerend voor ontmoeting tussen buurtbewoners van de huurwoningen en de koopwoningen elders in de wijk.
  4. In de eerdere participatiefase is nadrukkelijk gesproken over het behoud van een groene wijk. Het verdwijnen van de huidige grasveldjes incl. de oude bomen draagt niet bij aan het behoud van het groene karakter van de wijk. Door de wijk heen wandelen geeft met dit nieuwe ontwerp geenszins een groene indruk en zeker geen behoud van het groen dat nu aanwezig is. Het huidige groen kan gezien worden als een waarde op zich. De mate van 'groenheid' wordt nu verplaatst naar de kant van het Matilo-park. Dat is erg jammer voor de totale sfeer van de wijk. Groen ademen door een wandeling door de wijk werkt verademend. In de nieuwe gebiedsvisie moeten we tussen veel compact steen door naar het groen. Op een goede en evenredige manier het groen behouden en verdelen binnen de wijk heeft mijn voorkeur.
  5. In de eerdere participatiefase is nadrukkelijk gesproken over het anticiperen op de vergrijzende samenleving. Er is dringend aangeraden een visie op dit aspect te ontwikkelen door de nieuwbouw zodanig aan te pakken dat ontmoeting en elkaar ondersteunen (naar elkaar omkijken) wordt gestimuleerd en gereguleerd. Daarvan zie ik niet veel terug in de huidige aanpak. De nieuwbouw gaat nog uit van een bouwwijze van ieder voor zich (losse appartementen zonder gezamenlijke voorzieningen/ ruimtes). Dit gaat eenzaamheid niet tegen. Hier verwijs ik graag naar bouwprojecten als 'Het Knarrenhof' waar de uitgangspunten duidelijk zijn verwoord en zichtbaar worden in de manier van bouwen en contractering van bewoners, inspelend op de toenemende vergrijzing en voorkoming van vereenzaming. Hoe leuk, innovatief en moedig zou het zijn als één van de huidige grasveldjes omgebouwd zou worden door een soort van Knarrenhof. Natuurlijk kan het Huis van de buurt ook een blijvende rol vervullen. Maar dat neemt niet weg dat door een op een uitgesproken visie gerealiseerde nieuwbouw, hier op een andere en mogelijk effectievere manier een bijdrage aan kan worden geleverd. Hoe zal de participatie eruit zien in de vervolgfase? [ik lees dat de ontmoeting nader uitgewerkt gaat worden in een vervolgfase, pag. 26]
  6. Parkeren en groen binnen het huidige voorstel. Het lijkt mij voor de bewoners van de nieuwbouw niet erg plezierig om uit te kijken op auto's op de binnenplaats. Voor kinderen is het ook niet mogelijk op de kleine stukjes groen te spelen te midden van de geparkeerde auto's.
  7. Zorg dat er voldoende parkeerruimte is rondom het verzorgingshuis zodat bezoek gestimuleerd wordt.
  8. Zoals de maquette er nu uitziet lijkt de bouw niet erg speels en creatief te zijn (wellicht komt dit nog in de uitwerking?). Waar is het idee van verticale tuinen aan de buitenzijde van de flats gebleven? Dit zou de wijk zeker vergroenen en komt het klimaat ten goede.
  9. Het lijkt mij onverstandig om de nieuwbouw van het Buurthuis uit te stellen. Integratie in de huidige plannen ligt meer voor de hand. Dan kan het buurthuis ook in het geheel geïntegreerd worden. flexibel omgaan met geldstromen is hier wellicht voor nodig? Dat lijkt me een mooie uitdaging voor de samenwerking tussen de gemeente en de woningcorporaties.

Reacties(1)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
We onderschrijven deze punten. Inderdaad staat er weinig concreets in de Gebiedsvisie over wonen en zorg en over gemeenschappelijk wonen, terwijl dit steeds belangrijker wordt én in dit plan ook goed gerealiseerd kan worden. Is er al contact geweest met organisaties die zorg en services kunnen bieden?

    Delen

    Geplaatst door

    Huidige status

    voorgesteld